Orthorexia is een term die steeds vaker valt als het gaat om gezond eten. Nu er steeds meer kennis is, gaan mensen meer en meer over op gezond eten. Soms zelfs zo erg dat mensen ondergewicht ontwikkelen. Of, nog erger, dat kinderen ondergewicht ontwikkelen omdat hun ouders extreem gezond eten. Want hoe strikt moet je zijn om gezond te eten? Kun je zoveel gefocust zijn op gezond eten dat het ongezond wordt?

In dit artikel lees je wat orthorexia is, wat het verschil is met gewoon gezond eten en wat je er tegen kunt doen als je er last van denkt te hebben.

Wat is orthorexia?

Orthorexia is een ongezonde obsessie voor gezond eten. Mensen met orthorexia zijn vrijwel voortdurend bezig met wat ze eten en hoeveel. Ook hebben ze moeite met ‘slippertjes’. Ze maken zichzelf verwijten en beschuldigen zichzelf als ze eens een keer ongezond hebben gegeten. Ook straffen ze zichzelf door een nog strikter eetpatroon te gaan volgen, te vasten of overmatig te sporten. Ze kunnen ook het idee hebben dat ze beter zijn dan anderen omdat ze zich zo trouw aan hun zelfopgelegde dieet houden.

Wat is het verschil met een gezond eetpatroon?

Mensen met orthorexia maken keuzes vanuit angst. Bijvoorbeeld angst om dik te worden of angst om ziektes te krijgen. De strikte controle over hun dieet geeft hen veiligheid terwijl je een gezond eetpatroon meestal volgt omdat je wilt zorgen voor je gezondheid.

Je merkt bijvoorbeeld dat je meer energie hebt en een minder opgeblazen gevoel in je buik als je koolhydraatarm eet. Om die reden kies je ervoor om zo min mogelijk suiker en witmeel te eten.

Bij mensen met orthorexia draait het niet meer om gezondheid. Ze schamen zich als ze toch iets ongezonds hebben gegeten en ze kunnen zichzelf er zelfs om haten. Ze zijn enorm veel tijd kwijt met hun dieet en ze kunnen zich eenzaam voelen omdat ze ‘nee’ zeggen tegen vrienden die ergens gaan eten waar geen ‘gezonde’ maaltijden worden geserveerd.

Hoe herken je orthorexia bij jezelf?

Herken jij jezelf in onderstaande situaties?

Je voelt je schuldig als je iets hebt gegeten dat in jouw ogen ongezond is.
Je merkt dat je etentjes afzegt omdat je dan niet kunt eten wat je het liefst zou willen eten.
Je bent geobsedeerd door gezond eten. Je denkt er de hele dag aan.
Je raakt in paniek als je ergens bent gaan eten waar je toch niet kunt eten wat je wilt.
Je slaat regelmatig maaltijden over omdat je ongezond hebt gegeten op een ander moment.

Dan is het wellicht een goed idee om te bedenken waarom je de keuzes maakt die je maakt. Kiezen voor gezond eten zou immers altijd moeten gaan over het beste kiezen voor jezelf en je lichaam.

Als jij erachter komt dat je je keuzes maakt uit angst voor van alles dat er niet is, dan moeten er alarmbellen gaan rinkelen en is het een goed idee om je gedrag te veranderen. Kom je er zelf niet uit? Maak dan eens een afspraak met een voedingsdeskundige of psycholoog die je hier mee kan helpen.(dokterdokter.be)

Dit bericht is afkomstig van GFC Nieuws. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.