Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Openbaar bestuur (4)

Openbaar bestuur (4)

Indien individuen binnen een samenleving in aanraking komen met het openbaar bestuur zijn:
1. genomen procedurele beslissingen,(voorbeeld: paspoort, visum, verblijfsvergunning, werkvergunning, omgevingsvergunning, woonvergunning, belastingeninningen, rijbewijzen, geboorte akten enz.) binnen dat bestuur bindend voor elkeen die binnen die ordening leeft.
2. degenen die zich niet kunnen onttrekken aan de werking daarvan en waarop die beslissingen gericht zijn, zijn bindend.
Het openbaar bestuur bestaat uit:
1. politieke bestuurders
2. ambtelijke bestuurders
Het openbaar bestuur is een aparte en belangrijk deel in het proces van het maatschappelijk systeem. Het openbaar bestuur is het sturend orgaan met een geheel van eigen opvattingen, gedragingen en posities in het maatschappelijk intermenselijk verkeer.
Openbaar bestuur in enge zin bevat slechts het binnenlands bestuur. In Suriname is het binnenlands bestuur ingedeeld in drie lagen:
1. presidium,
2. districten en
3. ressorten.
Het presidium handelt de zaken die nationaal van belang zijn en is verantwoording schuldig aan De Nationale Assemblee.
Districtsraden en ressortraden zijn decentrale overheden.
De ressortraden hebben beperkte uitvoerende bevoegdheden, van de regering in Paramaribo en meer een signaalfunctie, terwijl de districtsraden meer uitvoerende bevoegdheden hebben met de verzorging van een bepaald district.
Het openbaar bestuur ruimer opgevat, omvat het binnenlands bestuur en de publieke sector.
De publieke sector bestaat uit:
1. maatschappelijke organisaties(politieke partijen, vakbonden enz.),
2. groeperingen en
3. instellingen die weinig of geen officiële bevoegdheden hebben maar die wel een belangrijke rol spelen bij het tot stand komen van bindende beslissingen.
Wanneer de politieke winst van een partij wordt gehaald op basis van diens partijprogramma, dan moet dat programma nog vertaald worden naar beleid. Vertaling van dat programma in beleid vindt plaats in geleidelijke doorlopende handelingen en onderlinge acties van een proces genaamd beleidsproces.
Dat beleidsproces is dan ook tegelijkertijd het antwoord op de vertalingswijze van het partij of politiek programma in het beleid. De oplossing van het en of een probleem, zijn dan de geheel daaraan ten grondslag liggende suggesties van de steunpunten van dat beleid.
Met zulk beleid willen de politieke bestuurders met gegeven de bestaande middelen, politieke doeleinden in de gegeven tijdsruimte effectueren.
De deelprocessen van het beleidsproces zijn:
1. de agendavorming
2. het voorbereiden
3. het bepalen
4. het uitvoeren
5. het naleven
6. het handhaven
7. het evalueren van beleid
Bij het overheidsbeleid maakt het beleidsproces bij uitstek.
Zowel het beleid als het beleidsproces worden beïnvloed door zowel de natuurlijke als maatschappelijke omgeving en oefenen van daaruit via beleid ook invloed uit.
Beleid op lange termijn moet ook worden bekeken vanuit:
1. rationalisering
2. democratisering
3. differentiatie
4. integratie
Literatuur van o.a. M.J. Arentsen en J. Th. A. & Hoogerwerf.
A.H.Tjauw-A-Hing/tjauwa@gmail.com