Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Onderzoek: ‘Verkopers junk food richten pijlen vooral op zwarten en Hispanics’

Onderzoek: ‘Verkopers junk food richten pijlen vooral op zwarten en Hispanics’

Redactie GFC Nieuws — Leveranciers van de meest ongezonde voeding besteden miljarden aan televisiereclame die specifiek gericht is op zwarte en Hispanicjongeren. Dat was enkele jaren terug ook al zo, maar nu zijn de bestedingen 50 procent hoger dan enkele jaren terug.

Het Rudd Center for Food Policy & Obesity van de Universiteit van Connecticut schrijft dit in een rapport van een onderzoek naar reclamebestedingen in 2017 ten opzichte van een vorig onderzoek in 2015.

Ongeveer twee derde van de grootste adverteerders was gericht op zwarte (58%) en Hispanicklanten (36%). De meeste reclame gericht op Hispanics was van McDonalds, Subway, Wendy’s en Taco Bell. Domino’s, Taco Bell, Burger King, Wendy’s en Arby’s hadden vooral zwarten als doelgroep.

Gezondheidscrisis

Van de verpakte voedingsmerk stond Coca-Cola Classic op de derde plaats in merkreclame-uitgaven op de Spaanse tv. Andere merken verpakt voedsel en drankmerken met de hoogste bestedingen op Spaanstalige zenders waren onder meer M & M’s en Big G Cereals met elk een besteding van meer dan 20 miljoen dollar.

Bij tv-zenders die zich richten op jonge zwarten gaf Lipton Iced Tea het meeste uit van alle verpakte voedingsmerken (4 miljoen), gevolgd door Lay’s Potato Chips, Sprite en Doritos.

Onder de merken die zich speciaal op jongeren, onder wie Latijns-Amerikaanse en/of zwarte doelgroepen richten, waren er die vooral kinderen aanspraken, waaronder Campbell, General Mills, Kellogg, Kraft Heinz, PepsiCo en McDonald’s.

Andere bedrijven die vooral op jonge kinderen mikten, waren verkopers van suikerhoudende dranken (Coca-Cola, PepsiCo en Dr. Pepper Snapple Group), drie snoepmerken (Mars en Mondelez), vier fastfoodmerken (Subway en drie Roark Capital-merken), en een verkoper van zoete snacks (Kellogg).

Jennifer Harris van het Rudd Center noemt het verontrustend dat bedrijven voeding promoten die bijdraagt aan overgewicht, waarmee een gezondheidscrisis wordt verergerd die de gekleurde gemeenschappen onevenredig zwaar treft.

Foto: rawpixel