Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Nieuwe technologie in onderwijs slaat ook aan in Suriname

Nieuwe technologie in onderwijs slaat ook aan in Suriname

Steeds meer universiteiten en hogescholen gaan over op lesmethodes met blended learning. Hier wordt er bij het lesgeven gebruikgemaakt van de afwisseling tussen online leermiddelen en face-to-facecontactmomenten. Met de implementatie van een innovatief digitaal leermiddel zet het onderwijs op de Anton de Kom Universiteit in Paramaribo een grote stap.

Studenten en docenten laaiend enthousiast

Op de Anton de Kom Universiteit is de nieuwe manier van lesgeven met veel lof ontvangen. Zowel de docenten als studenten zijn lyrisch over de mogelijkheden en voordelen die het nieuwe digitale platform, Edubook genaamd, hen brengt.

De studenten kunnen zich waar en wanneer ze maar willen online voorbereiden op de colleges, zelfstandig opdrachten maken of de stof doornemen. Dit geeft hen meer vrijheid tijdens het leerproces en tijdens de lessen zijn ze actiever doordat ze geënthousiasmeerd raken.

De docenten hebben een veel betere kijk op prestaties, het leergedrag en het leerrendement van de studenten met het docentendashboard in het Edubook.

Docente Widya Ganga-Matawlie, die in haar opleiding bedrijfskunde is begonnen met het Edubook, merkt dit ook op: ‘Je merkt dat de studenten er beduidend meer zin in hebben, ik heb weer volle klassen.’

Flipping the classroom

Waar colleges vroeger vooral bestonden uit het overbrengen van kennis wordt er nu gebruikgemaakt van het blenden van online en offline leeromgevingen. Bij ‘flipping the classroom’ neemt de student de kennis thuis tot zich in de vorm van bijvoorbeeld een opgenomen college en gaat de docent in de fysieke colleges dieper in op de stof of gaat verder met activerende opdrachten.

Wat is het Edubook?

Het Edubook is een digitaal platform, waarin de studenten zelfstandig hun opdrachten maken en theorie tot zich nemen aan de hand van digitale theorie in de vorm van tekst, video’s, quizzen en allerlei activerende werkvormen.

De docent kan met behulp van het docentendashboard de studenten individueel monitoren. Het dashboard geeft de docent inzicht in de leerprestaties, het leergedrag en het leerrendement van elke student. Dit biedt docenten de mogelijkheden om iedere student naar behoefte te begeleiden.(GFC)