PARAMARIBO, 25 sep – De nieuwe leerkracht zal meer moeten meebrengen naar de klas dan alleen maar onderricht geven. Dit zegt minister Shirley Sitaldin van Onderwijs & Volksontwikkeling, Minov. De werkelijke band met de student of leerling speelt meer dan ooit een rol. Daar moet goed op worden ingespeeld. Pedagogische kwaliteiten alleen voldoen niet.

Leerkrachten moeten worden uitgerust met sociale instrumenten. Dat vergt op de eerste plaats veel zelfkennis. “Leerkrachten beïnvloeden het leven van leerlingen en studenten, in positieve of negatieve zin. De leerkracht moet zichzelf kennen om zijn of haar doelgroep goed te kunnen begrijpen”, zegt Sitaldin. Het probleem is vaak dat zelfkennis niet echt veel aandacht krijgt in de opleiding. In de praktijk kan dit al gauw tot allerlei situaties leiden.

Leerkrachten weten vaak niet hoe om te gaan met conflictsituaties. Dat geldt vooral de jongere onervaren krachten. Oplossingen neigen dan de richting op te gaan van geweld. In de Surinaamse samenleving is het niet anders. “We leren niet om te gaan met conflicten”, aldus Sitaldin. Het ministerie is daarom een training begonnen nieuwe leerkrachten. Om zichzelf te leren kennen en zo beter in staat te zijn anderen te begrijpen.

Dit bericht is afkomstig van Suriname | Waterkant.Net. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.