Het bedrijf Nameco is belast met de bouw van de brug vanuit het oud Pad van Wanica over het Saramaccakanaal richting Saron, zo ook de bouw van de rotonde te Saron. De krant sprak met Waldo Ramdihal, eigenaar van het bedrijf Nameco. Hij benadrukte dat werkzaamheden op schema liggen. Weliswaar waren deze stilgelegd bij de aanleg van de rotonde, maar dat had te maken met het feit dat er een geschil was over de grond aldaar. De overheid was drukdoende om een stuk grond van een particulier op te kopen. Nameco moest wachten totdat het grondschil opgelost was, voordat verder te gaan met de werkzaamheden. Ramdihal kon ons verzekeren dat het probleem is opgelost en de werkzaamheden nu vlot verlopen. ‘Die rotonde is in een fase dat het binnen twee a drie weken af is’.

De wegen die aangelegd worden, ondervonden ook stagnaties met name van de nutsbedrijven, die nog werkzaamheden moesten verrichten. Ramdihal zegt geen kabels van EBS of Telesur onder de weg meer te willen hebben. Die komen onder het aan te leggen voetpad, zodat het wegdek niet opengebroken hoeft te worden. Wel is het zo dat bij het oud Pad van Wanica en Awaradam een heel grote buis van SWM, met een diameter van 80 centimeter, onder de weg loopt en dat vanaf Republiek tot naar Poelepantje. Die buis ligt midden onder de weg en dat kan niet verzet worden.

Over de aan te leggen brug kon Ramdihal het volgende vertellen. ‘Het zal een verkeersbrug worden met twee rijbanen, twee fietspaden en voetpaden aan weerszijde. De brug zal van gegalvaniseerd staal zijn, dus het is zeer duurzaam, dat wil zeggen dat de brug onderhoudsarm is. Gegalvaniseerde stalen bruggen gaan gemakkelijk 80 jaar mee’, zegt Ramdihal. De ondernemer kon ons verzekeren dat geen Uitkijk-toestanden zich zullen voordoen, daar de palen niet in het water zijn geplaatst maar op de oever en dat het liefst 40 meter diep. Er is over het kanaal een overspanning van 75 meter. Het is dus een stuk overspannen stalen brug.

De totale lengte van de brug vanaf het oud Pad van Wanica naar Saron bedraagt 225 meter lang en dat zijn dus drie secties van 75 meter. Om die grote buis van SWM is voor het eerst niet met heipalen gewerkt, maar met boorpalen. Op die palen is de fundering van de brug gebouwd en daar komt de brug op te liggen. ‘De brug is van een hoge klasse.’ Ramdihal noemt ‘klasse zestig’. Tot slot geeft de ondernemer aan dat ze hun uiterste best doen om het project eind van het jaar op te leveren.

Dagblad Suriname - Dagblad Suriname - Suriname's Populairste Krant

Dit bericht is afkomstig van Dagblad Suriname. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.