Net zoals de vakken taal en rekenen, is muziek ook van groot belang voor elk kind. De wetenschap zegt dat muziek het hele brein activeert. Het heeft een groot effect op de ontwikkeling van de auditieve hersencentra (het systeem dat kinderen in staat stelt goed te luisteren). Voor de taalontwikkeling is muziek heel erg belangrijk. Kinderen leren door middel van muziek, hun emoties kwijt te raken, ook helpt het hen met hun gevoelens om te gaan. Muziek bevordert de concentratie van kinderen en het samenwerken. 

De directrice van het NKC Instituut, Nancy Nathoenie, vertelt in een gesprek met Dagblad Suriname hoe belangrijk muziekeducatie is op het instituut.

“Muziekles wordt één keer per week verzorgd. Muziek is belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Het brengt het kind tot rust. Vooral als het gaat om speciale kinderen, merk je eigenlijk dat het ritme, het geluid, de toon, een belangrijke rol spelen bij het kind. Doordat het kind zingt en muziek krijgt, komt het kind meer uit met praten. Ook een normaal lerend kind komt op deze manier meer tot uiting. Vooral bij kinderen met autisme is muziek heel erg belangrijk. Het moet natuurlijk niet te luid zijn. De trillingen en de geluiden brengen het kind tot rust en ook komt het kind dan los met praten. Dat is wat wij hebben ontdekt.”

Nathoenie zegt dat de muzieklessen op het NKC variërend zijn. Zij maken tijdens zo’n les bijvoorbeeld een muziekinstrument. “We brengen allemaal een chubby fles, nemen wat zand, steentjes en schelpen en maken daarmee een muziekinstrument. Daarna wordt er geleerd om op de maat en ritme van dit muziekinstrument om te gaan. Een andere onderdeel is dat er muziek wordt afgespeeld, waarbij de kinderen op maat en ritme met hun muziekinstrument moeten spelen. We doen ook geluiden, articulatie en de iets oudere kinderen laten we schrijven.”

Naast het maken van muziekinstrumenten, wordt ook bijvoorbeeld muziek op de piano gespeeld. De kinderen mogen dan kijken hoe dat eraan toe gaat. Ook leren de kinderen liedjes en krijgen zij elk de beurt om een liedje te zingen op de maat en ritme.

“De leerkrachten van ons hebben in hun opleiding ook muziekeducatie gehad en aan de hand daarvan maken ze hun lesvoorbereiding. Er wordt een keer per week muziekeducatie aan de kinderen verzorgd. Dat doen de leerkrachten op hun eigen creatieve manier.”

Nathoenie zegt, dat muziek een heel positieve uitwerking heeft op de kinderen. De kinderen voelen zich daardoor helemaal goed. De kinderen verlangen ook ernaar om muziekles te krijgen. “Zolang ze muziekinstrumenten zien zijn ze al enthousiast. Ze houden gewoon van het vak muziekeducatie.”

SK

Dit bericht is afkomstig van Dagblad Suriname. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.