Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Minder suiker en vet in producten PepsiCo

Minder suiker en vet in producten PepsiCo

De Amerikaanse frisdrankproducent PepsiCo gaat het aandeel suikers, vetten en zout in zijn frisdranken en snacks aanzienlijk verminderen, zo maakte het bedrijf deze week bekend. PepsiCo is niet alleen producent van de gelijknamige frisdrank, maar heeft ook andere bekende merken als de fruitsappen Looza en Tropicana of snacks als Lays en Duyvis in portefeuille.

De aankondiging volgt amper een week na de aanbeveling van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aan regeringen om frisdranken te belasten, in de strijd tegen obesitas. Concreet zal tegen 2025 ten minste twee derde van de wereldwijde drankenportfolio van Pepsico per 0,35 liter niet meer dan 100 calorieën uit toegevoegde suikers bevatten. Nu is dat voor minder dan veertig procent van de volumes het geval.

Tegen die datum zal ook ten minste drie kwart van de voedsel portfolio van PepsiCo niet meer dan 1,1 gram verzadigd vet per 100 calorieën bevatten, en niet meer dan 1,3 milligram natrium per calorie bevatten. Het verhogen van de prijzen in de winkel met 20 procent zal volgens de WHO de frisdrankconsumptie met een vijfde doen dalen. De WHO adviseert om het aantal toegevoegde suikers te beperken tot minder dan tien procent van de energiebehoefte, en dat indien mogelijk te beperken tot vijf procent. (Belga/TE)