GFC NIEUWS- Een tiener verloor bijna haar leven vanwege meerdere bloedstolsels in haar hersenen die volgens artsen veroorzaakt werden door een anticonceptiepil die ze gebruikte.

Lexie Nash, 16, werd in december 2017 door de schoolleiding naar huis gestuurd met hevige hoofd- en nekpijn, ongeveer vier weken nadat ze een andere anticonceptiepil, Marvelon, kreeg voorgeschreven.

24 uren daarna gaf het meisje steeds over en kon niet meer helder zien.

Artsen dachten eerst dat ze een hersenvliesontsteking had, maar een CT scan onthulde dat de oorzaak Cerebrale Veneuze Trombose (CVT), ook wel sinustrombose genoemd, was.

CVT is een zeldzame vorm van trombose die vooral bij jonge mensen voorkomt. Het gevolg is bloedstolsel in de aders van de hersenen, waardoor het bloed niet goed kan worden afgevoerd.

Haar ouders, Caroline, 38 en Paul, 47, warden door artsen geïnformeerd dat ze zich moesten voorbereiden op het ergste, maar na enkele weken herstelde het meisje en kon ze naar huis.

Ondanks haar progressie, heeft ze nog steeds last van duizeligheid, hoofdpijn, vermoeidheid en praat ze onduidelijk.

Lexie gebruikte al ruim negen maanden anticonceptiepillen om het hevige bloeden tijdens haar menstruatieperiode te beheersen.

Het bericht Meisje, 16, bijna gestorven nadat anticonceptiepil bloedstolsels veroorzaakte in haar hersenen verscheen eerst op GFC Nieuws.

Dit bericht is afkomstig van GFC Nieuws. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.