Dit is een bericht van GFC Nieuws

GFC GEZONDHEIDSREDACTIE- Kinderen die opgroeien met het leren spreken van twee talen zijn beter in het schakelen tussen taken dan kinderen die slechts één taal leren spreken.

Dat blijkt uit een studie die gedeeltelijk wordt gefinancierd door de National Institutes of Health in de VS.

Uit het onderzoek bleek echter ook dat tweetaligen langzamer zijn om woordenschat te verwerven dan eentaligen, omdat tweetaligen hun tijd tussen twee talen moeten verdelen, terwijl eentaligen zich op slechts één taal concentreren.

Er werden tweetalige en eentalige kinderen gevraagd om op een computertoets te drukken terwijl ze een reeks afbeeldingen bekeken – van dieren of van afbeeldingen van kleuren.

Wanneer de antwoorden beperkt waren tot een van de twee categorieën, reageerden de kinderen met dezelfde snelheid.

Maar toen de kinderen werd gevraagd om over te schakelen, van dieren naar een kleur, en op een andere knop te drukken voor de nieuwe categorie, waren tweetaligen sneller in het maken van de verandering dan de eentaligen.

Onderzoekers gebruiken deze schakeltaak vaak om een reeks mentale processen te meten die bekend staan als uitvoerend functioneren – over het algemeen gedefinieerd als het vermogen om aandacht te besteden, te plannen, te organiseren en te navigeren.

Dit is een bericht van GFC Nieuws

Dit bericht is afkomstig van GFC Nieuws. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.