Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Marokkanen laten nu ook vis rotten. Of zwemmen

Marokkanen laten nu ook vis rotten. Of zwemmen

Marokkaanse consumenten boycotten al een maand de producten van drie grote bedrijven, en dat lijkt slachtoffers te zullen eisen.

De verliezen van zuivelbedrijf Centrale Danone, flessenwaterfabrikant Sidi Ali en de pompstations van Afriquia Gaz, lopen in de miljoenen dirhams – per dag.

De eigenaren, enkele van de rijkste en machtigste Marokkanen, worden verweten hun positie te misbruiken om zichzelf te verrijken door vitale sectoren van de Marokkaanse economie te monopoliseren.

Imbecielen

De reacties van sommige leden van het zittende kabinet hielpen ook niet echt en gooiden juist olie op het vuur.

Premier Saad Eddine El Othmani hult zich in stilzwijgen. Minister Mohamed Boussaid (Economie en Financien) noemde de boycotters “imbecielen” (die gebruiken de term inmiddels als geuzennaam).

Regeringswoordvoerder Mustapha El Khalfi dreigde dat de regering de vrijheid van meningsuiting wettelijk aan banden zou leggen.

Maar de meeste verontwaardiging oogste Mohamed Yatim, minister van Arbeid en Werkgelegenheid.

Ik ben minister, geen burger

Hij schoffeerde de meerderheid van de Marokkanen toen hij zei: “Ik ben noch voor noch tegen de boycot. Deze kwestie interesseert mij niet, want ik ben een overheidsfunctionaris en dit is de zorg van het volk.”

En toen hem werd gevraagd om zijn reactie als Marokkaans burger, voegde hij hieraan toe: “Ik ben minister, geen burger”.

Het resultaat was een verscherping van de boycot. In een land dat aan twee kanten grenst aan zee en met een kuststrook van zo’n 1700 kilometer is het voor de huisvrouwen onbegrijpelijk dat vis steeds duurder wordt.

Stijgende prijzen, dalende populariteit

Dat wordt nu extra gevoeld omdat traditioneel met de Ramadan veel meer vis wordt geconsumeerd.

Dus werd met twee nieuwe hashtags – #Laisse-le_pourrir (“laat maar rotten”) en #Laisser-le_nager (“laat maar zwemmen) – vis toegevoegd aan de te boycotten producten. 

De boodschap is duidelijk: “Jullie weten prijzen te verhogen, wij weten te boycotten,” zegt een twitteraar.

En bij de volgende verkiezing zal de regerende coalitie van Parti de la justice et du développement (PJD) en Rassemblement national des indépendants (RNI), van wie de populariteit daalt naarmate de prijzen stijgen, eraan worden herinnerd dat het politieke leven van zelfs de machtigste staatsman in handen is van de burger.

Foto: Sidi Ali | Facebook