Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Leerkrachten bewust gemaakt over dyslexie en dyscalculie

Leerkrachten bewust gemaakt over dyslexie en dyscalculie

Het Centrum voor Nascholing in Suriname (Cenasu) heeft in samenwerking met Mariska Hofwijk-Nijman, orthopedagoog en gezondheidszorgpsycholoog, op vrijdag 27 november een lezing gehouden over de leerstoornissen dyslexie en dyscalculie. Het doel van de lezing was om leerkrachten hulpmiddelen te bieden zodat zij deze stoornissen kunnen herkennen.

De leerkrachten weten nu ook hoe te handelen in soortgelijke gevallen en naar welke desbetreffende instanties leerlingen doorverwezen kunnen worden. Dyslexie is een stoornis waarbij het kind een hardnekkig probleem heeft met spelling en met lezen.

Bij dyscalculie gaat het om een rekenstoornis, waarbij het voor het kind problematisch is  reken- wiskundekennis aan te leren en die vlot en nauwkeurig kan toepassen. De reden waarom het noodzakelijk is om leerkrachten bewust te maken, is omdat probleemgevallen van dyslexie en dyscalculie volgens Cenasu directeur Daniela Rosario vaak voorkomen in het onderwijs.

De lezing is een voorloper op trainingen die binnenkort integraal aan leerkrachten verzorgd zullen worden. Het Cenasu zal per kwartaal een lezing houden over de probleemgevallen die zich voordoen in het veld.

Hofwijk-Nijman zei tijdens haar presentatie dat leerkrachten zich bij gevallen van dyslexie moeten focussen op wat goed gaat en de repetities van die kinderen dubbel moeten nakijken. Klassikale leesbeurten moeten vermeden worden en het schoolbord moet niet te snel schoongeveegd worden.

Bij gevallen van dyscalculie dienen leerkrachten volgens de psycholoog vaker de instructies te herhalen en het gebruik van eigen ‘ezelsbruggetjes’ te stimuleren. Leerkrachten moeten daarnaast minder sommen geven en momenten van zelfstandig werken moeten beperkt worden. De psycholoog stelde dat kinderen met deze stoornissen niet altijd naar het Speciaal Onderwijs hoeven te worden verwezen.