Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » KPS wordt geconfronteerd met aangiften van “Phishing”

KPS wordt geconfronteerd met aangiften van “Phishing”

In zeer korte tijd is de afdeling Fraude van de politie geconfronteerd met vier gevallen van “phishing”(vissen). “Phishing” is een vorm van internetfraude. Criminelen komen via e-mails achter bank- privégegevens zoals inlogcodes en/of pincodes van hun slachtoffers. Dit doen ze door de persoon die zij willen bestelen naar een valse bank website te lokken. Dit doen de criminelen door een kopie van een echte bank website te maken.

Vervolgens sturen zij een bericht naar het slachtoffer met het verzoek om diens pincode, inlogcode of wachtwoord in te voeren. In het bericht kan bijvoorbeeld staan dat er iets mis is met de bankrekening van de persoon en dat de bank dat moet controleren. Als de slachtoffers geloven dat het e-mail bericht van hun bank afkomstig is en zij hun inlognaam en wachtwaard invoeren, hebben de criminelen dan de beschikking over deze belangrijke gegevens.

Met de verkregen gegevens plunderen de criminelen de bankrekeningen van deze slachtoffers. De criminelen kunnen onder andere  valsheid in geschrifte,oplichting, diefstal of heling verweten worden .

“U kunt voorkomen om slachtoffer van “phishing” te worden door nimmer te reageren op e-mails waarin om persoonlijke inlogcodes en/of pincode wordt gevraagd. Als u zo’n e-mail ontvangt verwijder deze direct. Klik nooit op een link die in zo’n e-mail staat. Geef deze informatie gelijk door aan uw bank en aan de afdeling Fraude van de politie”, aldus het KPS.