Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Karupa pakt wateroverlast zelf aan

Karupa pakt wateroverlast zelf aan

GFC NIEUWSREDACTIE- Het dorpsbestuur van Kurupa (Matta) in Para pakt momenteel de wateroverlast binnen het dorp zelf aan.

Sinds de dorpsleiding bijna tien jaren terug het roer overnam, heeft het bestuur een aantal brieven gestuurd naar verschillende ministers van Openbare Werken en districtscommissarissen van Para. Dat schijnt aan dovemansoren te zijn gezegd.

“We hebben sinds medio december een graafmachine ingehuurd om lozingen te graven bij de hoofdweg en binnenwegen om het overtollige water af te voeren naar de kreek. De kosten worden betaald met het geld uit de dorpskas”, zegt Wendeline Sabajo, hoofdbasya van Kurupa.

Het dorpsbestuur zal via een brief minister Riad Nurmohamed van Openbare Werken uitnodigen om zich in Kurupa te oriënteren. Er wordt verwacht dat het ministerie hulp aanbiedt om het probleem structureel op te lossen.

Sabajo legt uit dat bij elke regenbui de wegen, die op sommige plekken diepe kuilen hebben, onder water lopen. De auto’s komen hierdoor vast te zitten. Armand Karwofodi die ook betrokken is bij dit initiatief zegt dat de wateroverlast ook een obstakel is voor leerlingen die te voet naar school gaan. “Ze zijn slangen tegengekomen en hebben enkele keren ook een aboma gezien”, zegt Karwofodi.

Zowel Sabajo als Karwofodi geeft aan dat tijdens de droge tijd de wegen ook moeilijk begaanbaar zijn. Er is dan sprake van mul zand. Ook daar moet een einde aan komen.

Nu de graafmachine al een maand werkzaamheden uitvoert, hebben de aangepakte wegen ook een verfraaid beeld. “Het ziet er milieuvriendelijk uit”, zegt Karwofodi. Hij geeft aan dat het dorp in een dal is gelegen, waardoor het gebied snel onder water loopt. De graafmachine zal mogelijk nog een maand bezig zijn.

Sabajo legt uit dat lozing van de hoofdweg weer is open gegraven, omdat die dichtgeslibd was. Hierdoor waren erven van sommige dorpelingen langs de hoofdweg onder water gelopen. Behalve dat er goten aan weerszijden van de binnenwegen worden aangelegd, wordt het zand, dat afgegraven wordt, gebruikt om de wegen op te hogen.