De Wereld Confederatie voor Fysiotherapie (WCPT), riep op 8 september 1996 deze dag als Wereld Fysiotherapie dag uit. De Surinaamse Vereniging voor Fysiotherapie, die al 42 jaar bestaat, is vanaf 1978 lid van de WCPT. De bedoeling van deze dag is om de rol van fysiotherapie te belichten in al haar facetten.

Preventie en gezondheidspromotie

De ontwikkelingen binnen het beroep fysiotherapie laten zien, dat er steeds meer aandacht wordt besteed aan preventie van klachten van het houdings- en bewegingsapparaat van mensen en dat gezondheidspromotie een belangrijke bijdrage daartoe moet zijn. In ons land is het al geruime tijd zo dat hart- en vaatziekten doodsoorzaak nummer 1 zijn en dat heeft vooral te maken met de veranderde leefstijl van mensen. Gedragsverandering gaat zeer moeizaam en in de praktijk blijkt ook het gebrek aan kennis, op welke wijze je het best een gezonde leefstijl kan uitoefenen, een rol te spelen. Sinds 2008 is het thema voor Wereld Fysiotherapie dag ’Bewegen voor gezondheid’ en de campagne voor dit jaar is ‘Fit voor het leven’.

Gezonde bevolking

Het kan niet genoeg benadrukt worden dat beweging, lichamelijke activiteiten en het doen van oefeningen, een normale zaak moeten worden in het dagelijkse leven van een ieder. De bewegingsdrang die normaal aanwezig is bij kinderen, verandert naarmate de leeftijd vordert in bewegingsarmoede!

Dit heeft enorme consequenties voor de gezondheid van mensen en dus ook een bevolking. Aangezien een land moet kunnen steunen op de inzet van zijn bevolking om tot productie te komen en dus inkomsten, is het essentieel dat een ieder zich ervan bewust is, dat ‘Fit voor het leven’ ook echt wel voor de rest van uw leven betekent. Met ondersteuning van daarvoor opgeleide deskundigen, zoals fysiotherapeuten, is het mogelijk om fit te blijven. Men is natuurlijk zelf verantwoordelijk voor het hanteren van een gezonde leefstijl, niet alleen voor zichzelf maar ook als opvoeder van kinderen.

Eenvoudige dagelijkse beweging

De Surinaamse Vereniging voor Fysiotherapie wil benadrukken dat die dagelijkse beweging niet als een last gezien moet worden maar eenvoudig kan zijn en ook gewoon thuis kan gebeuren. Harken, schoffelen of omspitten in de tuin voor zeker een half uurtje is al een goede lichamelijke activiteit.  Meer is beter en hoe jonger de leeftijd hoe meer er wordt verwacht. Afhankelijk van het tempo waarin u dat doet, zal er ook meer conditie vereist zijn maar kan er vaak ook meer worden verbrand. Dat is zeker handig als men last van overgewicht heeft.

Bewegen hoeft geen handenvol geld te kosten. Lopen in een flink tempo in de buurt is voor velen haalbaar en waarom kunnen de boodschappen op de hoek niet even worden gehaald zonder in de auto te stappen? Het is bekend dat de aerobicsvormen van bewegen zoals lopen, zwemmen, fietsen en dansen, afgewisseld behoren te worden met specifieke oefeningen die de spieren ook goed versterken.

Energie

“Als we allemaal die eerste stap maken om nu echt serieus fit te worden, dan is dat al heel wat! U hebt er niet alleen baat bij omdat het ziekten voorkomt maar een zekere mate van fitheid geeft u die nodige energie om van alles en nog wat te doen. Zowel op jonge als oudere leeftijd! Wie wil daar nu niet voor kiezen”, zegt de SVF in een persbericht.

Surinaamse Vereniging voor Fysiotherapie

Dit bericht is afkomstig van GFC Nieuws. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.