Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Ingezonden: Aandachtspunten voor minister Belfort

Ingezonden: Aandachtspunten voor minister Belfort

A) de gewelddadige roofcriminaliteit lijkt onverschrokken door te gaan.Wat kan de reden zijn? Er moeten meer roadblocks in de avond komen en patrouilles in de nacht. Of lijkt het een onbegonnen zaak, minister?

B) Te donkergetinte ruiten van voertuigen maken het moeilijk om verdachte personen in de auto te herkennen.

Zo’n auto staat urenlang niet ver van de poort van waaruit het huis en gangen van de burger kunnen worden bestudeerd. Burgers in alle talen oproepen de politie direct te bellen als een met auto zeer donkergetinte ruiten nabij een woonhuis staat en u de inzittenden nauwelijks kan zien.

Wordt het nu niet de hoogste tijd om daar paal en perk aan te stellen door die voertuigen gewoon uit het verkeer te lichten, bij eerste keer boete van SRD 1.000 en de volgende keer inbeslagname gedurende een week, of SRD 5.000 laten betalen.

C) Het rijverkeer wordt alsmaar drukker en de bestuurder daardoor ongeduldiger, en gaat vaak risico’s nemen. Vooral de taxichauffeurs en onze jongeren.

D) De supersnelle motorfietsen die een hels lawaai maken bij optrekken binnen 100 meter moeten uit het verkeer gehaald worden met de harde hand en inbeslagname van de opgevoerde motorfiets voor periode van drie maanden. Pak ze op in de avonduren na 22.00 uur op enkele wegen met rechte wegstrekking.

E) Politieagenten die het Nederlands niet goed beheersen en ook geen waarheidsgetrouw proces-verbaal kunnen opmaken, moeten dat nalaten. Maar dat geldt ook voor politieagenten die bij aanrijdingen moeten optreden en een rechtvaardig oordeel moeten vellen. Beide partijen betrokken bij de aanrijding moeten voldoende ruimte tot verweer kunnen geven, en niet afsnauwen of het woord te snel ontnemen, omdat een autobestuurder zijn verhaal niet goed onder woorden kan brengen! Wie echter luidop praat en stoer de waarheid claimt, zegt nog niet de waarheid maar is bezig de politieagent te misleiden en de andere bestuurder te beangstigen of bijna monddood te maken. Dat mag niet ! Grote voorlichting is nodig dat vechtpartijen die bij aanrijding kunnen ontstaan, niet meer voorkomen.

F) De leiding van de verkeerspolitie holt achter de feiten aan en doet te weinig aan preventie. Ze kiest voor de makkelijkste optie voor zichzelf of voor de doorstroming van het verkeer en gaat men meestal voorbij aan belangen van omwonenden. Dat getuigt niet van behoorlijk bestuur. Dat is die burgers in meer kosten en ellende jagen. Zebrapaden zijn vaak onherkenbaar en aanduidingen voor drempels zijn niet zichtbaar. Waarom geen 20 stuks grote reflectoren aanbrengen op alle gevaarlijke bochten naar Nieuw Nickerie en ook 10 stuks op de weg naar Albina??

G) De avondvierdaagse wandelmars die te veel van de politie en van de burgerij en automobilisten vergt, moet terug naar twee avonden en moet uiterlijk 21.00 uur zijn afgelopen en niet om 23.00 uur zoals we in april nog hebben meegemaakt. Te veel raakt ontregeld door vier avonden stranden in de files.

H) Dat de grote grindtrucks en houtblokkentrucks te hard door de wegen razen en vaak te zwaar beladen zijn. Verbod voor vrachtwagens die houtblokken vervoeren om over de Wijdensboschbrug rijden. Want is van zo’n gevaarte het remsysteem een harde garantie? Of zullen we wachten totdat er eerst vreselijke ongelukken gebeuren?

I) De taxibedrijven die ritten naar Zanderij Airport maken hebben een aantal zeer jonge chauffeurs in losse dienst die verschrikkelijk hard/bijna roekeloos rijden. Wachten totdat onschuldige passagiers de dood vinden in een ernstige aanrijding waarbij de taxichauffeur beetje gesnoven had of een paar energydrinks op had? Zware boete opleggen aan de eigenaren van die taxibedrijven.

J) Zovele regeringen komen en gaan maar het taxiwezen wordt maar niet geordend naar veiligheid van de passagier en chauffeur., die maar al te vaak beroofd of verwond zijn geworden. Taxi’s moeten een zichtbaar nummer binnen en buiten hebben. Het woord ‘taxi’ in groot en in kleur mag niet ontbreken. Schande dat zitten in een taxi of taxi besturen in Suriname een groot risico is !

Minister, we hopen dat u erop zal toezien dat de genoemde aandachtspunten wel spoedig aandacht krijgen. Want in Suriname wordt er te lang gegrapt of getraineerd, waarmee het veilig belang van de burger/verkeersdeelnemer niet gediend is. Alvast bedankt, minister.

Valerie N. Kramawitana

In de rubriek ‘Ingezonden’ stelt GFC Nieuws een ieder in de gelegenheid om een eigen mening of visie te geven op alle actuele ontwikkelingen en/of relevante onderwerpen. Stukken die geplaatst worden komen niet noodzakelijkerwijs overeen met de visie en/of de mening van de redactie.  De redactie heeft het recht om de stukken wel of niet te plaatsen, in te korten of te redigeren, zonder de mening en/of visie van de inzender aan te tasten. Er worden alleen stukken geplaatst die behoudens een ieders verantwoordelijkheid voldoen aan wat gesteld wordt in de Surinaamse wetgeving.


Posted

in

by

Tags: