Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » In Memoriam: Marlene Maridjan, muzikaal nader beschouwd

In Memoriam: Marlene Maridjan, muzikaal nader beschouwd

GFC NIEUWS- Marlene Maridjan (28-09-1943 – 29-11-2020) won bijna een halve eeuw geleden het eerste georganiseerde Indonesisch songfestival met een lied gecomponeerd en geschreven door wijlen de musicus en dirigent de heer Herman Dijo (02-05-1935 – 27 september 2015) in Suriname, getiteld ” Kembang Melati ” (de jasmijnbloem) die gehouden werd op 28 mei 1972.

Een opmerkelijk muzikaal gegeven is, dat de Bintangs Herman Dijo (R.I.P.) eerste band was in 1967 jaar met John Resodikromo als eerste gitarist van die band. Amin Abas sprekende op de dag van haar verscheiden was zeer geschokt met het bericht, omdat hij met haar en partner Sipon goed contact onderhield en hun altijd opzocht als hij in Nederland vertoefde.

Eerdergenoemde musicus en dirigent overleed op 27 september 2015 in Nederland en zijn kinderen volgen de Jawa muziek ontwikkeling sedert de jaren zeventig op de voet en wordt nog steeds in ere gehouden. Zijn zonen behoorden in het begin eveneens tot de muziekgroep Suara Istana (stem van het paleis) waarmee de zangeres de eerste prijs won.

Jamu Hall of Fame

De authentieke geluidsopname van het winnend lied is door de familie Dijo jaren terug gedoneerd aan de Stichting Jawa Muziek als ook de tekst met muzieknoten van het winnend lied en zal een speciaal plekje krijgen in de naaste toekomst in een nog op te richten Jamu museum annex multi-functioneel en cultureel centrum (van de M Foundation). Thans verkeert de voorbereiding van de bouw van dit museum in waarschijnlijk in Commewijne als locatie in een afrondende fase.

Pop Jawa Hit verleden

Op 29 november vernamen wij het droevig bericht van het overlijden van de alom bekende zangeres die jaren terug de oversteek maakte naar Nederland net als de duizenden Surinamers voor een betere toekomst voor hun gezinnen. Zij was niet alleen in de Jawa muziek scene populair, maar ook onder de overige bevolkingsgroepen met name met het nummer “ Sranan Merenque “ en ook nummers over het leven verpakt met de Jawa filosofie herkenbaar waarschijnlijk geïnspireerd door de op dat moment favoriete Jawa artiesten uit het verre Java in de jaren zeventig waaronder de uitgebrachte muziek van Mbak Waldjinah en Mus Mulyadi (25-08-1945 -11-04-2019) met composities van Is Haryanto (22-08-1940 – 26-05- 2009) en vele andere artiesten uit de bakermat van deze muzieksoort.

Vele muzikanten hebben samen met deze zangeres in hun jonge jaren op het podium gestaan. Haar muzikaal contributie is door diverse initiatiefnemers geëerd en werd ook door de bekende radiomaker/presentator en respectabele muziekkenner Henk van Vliet voor het programma ” Owru Pokuman Fu Sranan ” gememoreerd zo ook Mohamad Rogmad meer bekend als Ragmad Amatstam (11-05-1949 – 25-01-2011) en de levende legende Eddy Assan en vele anderen.

In de begin jaren van haar muzikale loopbaan heeft zij teksten vertolkt van de heer Jerry Themen en uitgebracht onder de label van Disco Amigo o.a. in het jaar 1978, met de producer O. Giskus een 7″ single met als titeltrack ” Mie Swietie Lobi” (composer: Jerry Themen) / Lali Marang Sing Kepungkur (composer Marlene Maridjan (R.I.P.) Harto Soemodihardjo heeft ook geproduceerd in die tijd voor vele Jawa Suriname artiesten. Marlene heeft ook een productie met de muziekgroep T-Group ’75 uit Koewarasan de LP ” Manisku ” uitgebracht (1978).

Daarnaast heeft zij ook samen met Eddy Assan en Toelos (Andre Kasantaroeno) gezongen in de band Astaria Combo met verder de leden Anton Dorder aka Bali (R.I.P.), bass Ro Wongsosoewirjo (vader van Demis Wongso), Keyboard Jan Tjokro, Kenneth van Leeuwarden (vocal) en gitarist Maon Karsowidjojo.

De manager van Astaria Combo was Sipon Karijosemito de echtgenoot van Marlene Maridjan (R.I.P.)

In 1978 vertrok ook de bekende componist en vocalist Oesje Soekatma naar het land van de windmolens, tulpen en hyacinten die onlangs een kerst- en Nieuwjaars lied onbaatzuchtig heeft gelanceerd voor zijn fans op zijn facebook pagina. Een willekeurige greep van in die tijd in Suriname opererende muziekstudio’s zijn vermeldenswaard te memoreren o.a. Vendel (ad Henck Arronstraat) met engineer Cabenda, Harto’s Workshop, Fentu en radio Apintie als opname studio.

Almarhuma Ibu Marlene Maridjan (R.I.P.) heeft een prachtig en gevarieerd muziekrepertoire achtergelaten met typisch meertalige levensliederen met soms Caribische invloeden. In de zeventiger jaren was de kleurrijke liedjes in de muziekwerken ook onder Jawa Surinaamse uitvoerende artiesten manifest om een bredere toegang te kunnen krijgen bij het nationaal publiek.

Enkele jaren terug werd zij geëerd door de Welzijnsorganisatie Bangsa Jawa van Amsterdam met een Tribute. Haar dochter Shirley is in de voetsporen getreden en heeft ook muziek opgenomen met de toonaangevende en bekende multi-instrumentalist Hendrik Mentokarijo.

Kort na de gehouden Tribute is door een in Suriname gevestigde organisatie eveneens een Tribute to Marlene Maridjan gehouden op het sport- en culturele complex van Indra Maju in Paramaribo. Diverse bekende en minder bekende artiesten hadden liederen van haar ten gehore gebracht. Haar bekendheid is breed onder de Surinaamse samenleving vanwege de typisch Jawa Surinaamse herkenbare songs die dagelijks nog worden afgedraaid op de radiostations.

De mensen achter de producties van muziekwerken is een belangrijke factor in het geheel van een vrije artistieke creatie vanaf het bedenken van een thematische lyric, maar ook de daarbij passende muzikaal arrangement tot aan de eindproductie en de release. De rol van de media in de popularisering van hun werken bij het brede publiek is lovenswaardig en met het uitbreken van de Covid-19-pandemie in de afgelopen 9 maanden is de entertainment scene eveneens getroffen en volledig lamgelegd.

Digitaal tijdperk

Sinds het begin van de jaren 90 begon het digitale tijdperk zich langzamerhand te ontwikkelen en is historisch de (opname) mogelijkheden in muzikaal technologisch opzicht kwalitatief sterk toegenomen en is de vinyl langspeelplaat en 45 toeren single verdrongen. Helaas is de markt nog steeds te smal voor onze artiesten om te kunnen spreken van beroepsmuzikant of professioneel uitvoerend artiest. We laten het mondiaal plagiërend gedragspatroon van schending van auteursrechtelijke muzikale producties buiten beschouwing die als remmende factor wordt ervaren door deze kunstenaars.

Het is verwachtbaar, dat particuliere initiatieven zullen worden ondernomen om bij het Nieuw Normaal geschiktere momenten te kunnen plannen en organiseren om de ” onderbelichting ” van onze artiesten meer dan voorheen die erkenning en waardering te geven en uiteraard lof voor alle tot nu toe ondernomen non-profit initiatieven in de belichting van artiesten van weleer met name op social media en ook door middel van online dan wel live video internetstreaming vanwege de nog heersende mondiale kans in de transmissie van de gevreesde Corona-virus.

De bekende veelzijdige zanger Stanlee Rabidin heeft onlangs een aanvang gemaakt om zijn eerder uitgebrachte muziekproducties op een eigen YouTube chanel officieel aan de wereld te presenteren. De op 5 mei 2020 overleden Indonesische zanger Didi Kempot (31-12-1966 – 05-05-2020) heeft al jaren een official Chanel op YouTube.

Een aantal prachtige nummers van Marlene Maridjan willen wij u als ode in herinnering brengen: “ Kembang Melati, Tante Lien (tweetalig Javaans-Sranan), Sipate Wong Urip, Mie Swieti Lobi, Tok Joe No Lobi Mi, Sranan Merenque, Lali Marang Sing Kepungkur, Suriname en vele andere songs “. In het nummer ” Suriname ” vertolkt zij haar liefde en heimwee voor haar geboorteland, haar geliefde familie en vrienden in het Surinaams Javaans met een prachtige overdenking meezingers melodie.

Het bevorderen en ontwikkelen van in het bijzonder de Jawa Muziek zal in het jaar 2021 en daarna ook sterk rekening moeten houden met de voorgeschreven internationale gezondheidsvoorschriften ten aanzien van Covid-19 en ongetwijfeld op een andere wijze dan voorheen creatief en innovatief worden voortgezet ter ere van hen die ons zijn voorgegaan en het stimuleren van opkomende talentvolle jongeren. De media zal uiteraard haar belangrijke rol blijven vervullen in de popularisering van deze muzieksoort in de bromki dyari samenleving van Suriname.

Het systematisch, structureel documenteren en toegankelijk maken met toepassing van de hedendaagse technologie van dit immaterieel erfgoed blijft een grote uitdaging voor de toekomst, dat ons (ver)bindt. Het jaar 2020 loopt haast ten einde en zijn vele beroemdheden uit de muziek scene van Suriname, Nederland en Indonesië tot hoger leven geroepen in de afgelopen jaren die in het verleden meervoudig in Suriname hebben opgetreden en hun sporen verdiend.

Op 2 december heeft de Jamu vertegenwoordiger in Nederland de zanger Bryan Lotulung namens het bestuur en projectcoördinator afscheid mogen nemen van de zangeres Marlene Maridjan in Eindhoven. Op 3 december wordt zij na de afscheidsdienst in besloten kring naar haar laatste rustplaats gebracht.

De Jamu Organisatie Suriname condoleert nogmaals de nabestaanden alsmede de gemeenschap met dit groot verlies, moge haar ziel in vrede rusten. Inna lillahi wa inna ilayhi raji’un.

Mas Jo Moestadja Stg. Jamu

Het bericht In Memoriam: Marlene Maridjan, muzikaal nader beschouwd verscheen eerst op GFC Nieuws.