Er zijn een aantal supermodellen die tot 23.500 euro per week verdienen, maar van wie de meeste mensen nog nooit gehoord hebt. Dat komt omdat ze niet meedoen aan campagnes voor grote namen of te zien zijn op te catwalk, maar omdat deze meisjes werken voor online kledingwinkels.

Verwonderlijk is dat niet als je bedenkt dat er in Groot-Brittannië jaarlijks 6,5 miljard pond (of 7,6 miljard euro) uitgegeven wordt in deze kledingshops. Dat is een zesde van het totale bedrag dat daar jaarlijks uitgegeven wordt aan mode.

Perfecte model
En die websites, zoals Asos, Littlewoods en Marks & Spencer, doen allemaal een beroep op hetzelfde handvol modellen. Zo zijn Kirstie Bennett, Gemma Sanderson, Leomie Anderson, Portia Okotcha en Jamie Gunns ondertussen al online supermodellen geworden. Daarmee worden ze niet alleen steeds bekender bij het grote publiek, maar verdienen ze ook handenvol geld.

Dat kan zelfs oplopen tot 20.000 pond (of zo’n 23.500 euro) per week. Maar als je weet dat Littlewoods online ongeveer vijf jeansbroeken per minuut en meer dan 200 modellen verkoopt, is het duidelijk dat het perfecte model om die broeken aan te prijzen essentieel is.

Niet gemakkelijk
En dat mag iets kosten, want het perfecte model is niet zo eenvoudig te vinden. ‘Online modellen zijn helemaal anders dan ‘gewone’ modellen’, weet Annette Koonjean van FM Models. ‘Ze moeten in staat zijn om mensen met heel verschillende achtergronden aan te trekken. In essentie gaat het om het opwekken van sympathie. En ze moeten tegelijkertijd glamoureus én bereikbaar zijn.’

‘Een goed online model moet ook in staat zijn om in een zeer hoog tempo te werken’, voegt Lindsey Baldock van Nevs Model Management daar nog aan toe. ‘Ze moeten zich heel vaak andere outfits aantrekken, moeten goed bewegen voor de camera, moeten veelzijdige looks hebben en veel energie.’

Het is dus zeker niet zo dat deze modellen makkelijk geld verdienen. In tegendeel, want de meisjes moeten lange uren werken en de shoots zijn veel minder glamoureus dan die op exotische locaties voor modemagazines.

Succes
Maar eens je erin slaagt om een online model te worden, kan de toekomst je wel toelachen. Zo heeft onderzoek aangetoond dat het verdwijnen van bepaalde modellen op websites, bijvoorbeeld omdat hun contract eindigt of omdat een kledingstuk uitverkocht is, de verkoop erg kan doen dalen.

Een goed voorbeeld van het succes van de online modellen is het hipste model van vandaag: de Britse Cara Delevingne. Vorig jaar was ze het model van een Asos-kledinglijn voor tieners en twintigers, wat haar carrière een enorme boost heeft gegeven. Zo was op de afgelopen modeweken het meest gevraagde model.

(ad.nl)

Dit bericht is afkomstig van GFC Nieuws. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.