Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Herontwikkeling Suriname en opheffen Brokopondo-overeenkomst

Herontwikkeling Suriname en opheffen Brokopondo-overeenkomst

Zoals Simon Bolívar zei: ‘Politieke gangreen kan niet worden genezen met pijnstillers’. Venezuela was toen totaal en volkomen besmet met gangreen. Een groene mango zal rijpen, maar een rotte mango kan nooit rijpen. Het zaad van een rotte mango moet bewaard worden en geplant, zodat een nieuwe plant zou kunnen groeien.
Ook in Suriname gebeurt hetzelfde met een nagelaten verrotte systeem. In Suriname bestaat er geen enkele manier waarop het bestaand koloniaal systeem zichzelf kan genezen. Meer dan de helft van het Surinaams volk bevindt zich in kritische armoede.
Naar mijn mening zullen de komende verkiezingen, verkiezingen zijn van slechts verloren hoop. Het is in deze eeuw, waarin de Bolivariaanse droom herboren zal moeten worden.”(Aangepaste uitspraak Simon Bolívar aan de Surinaamse verlangens)
Uitdagingen voor de herontwikkeling van Suriname:
• Opheffen van de kloof tussen arm en rijk door opheffing van de armoedegrens, die garant staat voor een redelijke, billijke, verantwoordelijke rechtvaardige en legitieme minimumloongrens die de eerste levens behoefte kan dekken.
• Opheffing van de werkloosheid door de informele sector formeel te betrekken bij de economie.
• De greep van de politieke mastodonten op het staatsapparaat afzwakken door stevige hervormingen via ingebouwde wetgeving.
• De Trias Politica wederom handen en voeten geven, door de scheiding van de Wetgevende, de Uitvoerende Macht en de Rechtelijke Macht te bewerkstelligen.
• Occupatie onmogelijk maken en zwaar aanpakken door strenge maatregelen.
• Het grondrechtenprobleem aanpakken en beter regelen in een behoorlijk bestuur.
• De opvolgingskwesties van de inheemsen inhoudelijk beter regelen.
• Een nieuwe model van de grondwet moet voorzien in een participatieve democratie, die bestaat uit coöperaties van coöperatieven en zelfbestuurders in de districten.
• Sterker en nauwkeurigere controle op de inkomsten en bestedingen uit aardolie, mijnbouw, landbouwopbrengsten.
• Meerdere staatsbedrijven en fabrieken ontwikkelen.
• Hervormingsprogramma’s die leiden tot modernisering het van staatsapparaat, waarbij er een patronaat ontstaat die zich bezighoudt met de architectonische ontwikkeling in de steden.
Een patronaat die de normen uitwerkt, vanaf de vast te stellen rooilijnen, materialen en normen waaraan moet worden voldaan. De patronaat houdt zich ook bezig met het realiseren van allerlei bouwkundige projecten alsmede hydraulische ontwerpen in ondergrondse reservoirs, die het water daarvandaan enkele meters de lucht in kan spuiten ter verkoeling van de omgeving.
Ook gemetselde kanten van sloten rivieroevers en boezems moeten behoren tot het uitvoerend domein van de patronaat. Geplaveide voet en fietspaden, wegennet met behoorlijk onderhouden bermen en wegdek.
• Het ontwerpen van een nieuwe hoofdstad met al haar glinster en glitter en veiligheden
• Een spoorlijn die loopt van Oost naar West en van Zuid naar Noord, moet voorzien zijn van tunnels voor de oversteek van mens en fauna, ten behoeve van een veilige oversteek.
• Het bouwen van een cluster van nieuwe scholen en universiteiten, opvangtehuizen, apotheken, ziekenhuizen, speelplaatsen, in een omgeving terwijl in daartoe aangewezen plaatsen marine en legerlocaties moeten plaatsvinden in de nieuwe stad van een hoogontwikkelde Suriname,
• Het terugdringen van de nepotisme en corruptie is een prioriteit die zorgt voor veiligheid en een veilig gevoel
• Zorg dragen voor een bloeiende inheemse en stedelijke visa versa economie,
• Een ministerie voor Energie
• Een ministerie voor de Mijnbouw
• Het oprichten van een symbool voor Simon Bolívar.
Uit het artikel van de heer Mr. Ramesh A. Malahe: Heeft de Brokopondo-overeenkomst nog rechtskracht?
Op 27 januari 1958 tekenden Gouverneur Jan van Tilburg en minister-president Johan H. Ferrier met Suralco/Alcoa de Brokopondo-overeenkomst (BO) precies 56 jaar geleden en nog 19 jaar te gaan voordat het 75- jarige akkoord in 2033 zal zijn geëxpireerd. (GB 1958 No. 4).
De regering van Suriname heeft toen onderhandeld over het stichten van een waterkrachtwerk (W.K.W) en een regeling betreffende het verstrekken van concessies tot het winnen van Bauxiet en het oprichten in Suriname van bijbehorende verwerkingsbedrijven.
In de algemene opzet van de BO zijn in de overwegingen nog te lezen “dat partijen een gemeenschappelijk belang zien in de ontwikkeling van het waterkrachtpotentieel in Suriname, in de mogelijkheid de winning van bauxiet in Suriname uit te breiden en de verwerking van ruwe bauxiet tot aluminium binnen Suriname te doen plaatsvinden”.
In het kort komt het erop neer dat de bestanddelen van de BO inhoudelijk zijn:
1.Brokopondoplan, waarbij het voornaamste erin gelegen heeft voor het realiseren van het Waterkrachtwerk (W.K.W) en transmigratie van dorpen e.d.;
2. Tapanahony-project (met aflopende optie);
3. Opleiding van personeel;
4. Aluminiumreductiebedrijf;
5.Aluinaardefabriek;
6.Exploraties en concessies en
7.Arbitrage
Tot zover het gedeelte van Mr. Ramesh.
Opheffen van de Brokopondo-overeenkomst
De BO, die kracht van wet heeft, draagt alle bestanddelen van een overeenkomst, die als één geheel gelezen moet worden en is ondeelbaar. De BO bestaat integraal uit 7 punten en zal ook op deze wijze gelezen en begrepen moeten worden.
Mijn Reactie
De sterke punten van Suriname volgen uit artikel I lid 8(BO).
1. Suralco is geen titeldrager als energieleverancier
2. Suralco had niet het recht energie aan een derde te verkopen
3. Suralco heeft verzuimd in te stellen een Beheers Autoriteit en
4. Vernieuwingsfonds
Het zij opgemerkt dat het volgens artikel I lid 8(BO) nooit de bedoeling is geweest dat het leveren van energie tot de core business van Suralco ging behoren. Suralco heeft volgens het bovenvermelde van Mr. Ramesh A. Malahe gefaald door de overeenkomst een andere wending te geven dan waarvoor die bedoeld is geweest.
Door zich te ontpoppen als energieleverancier aan de staat Suriname, waarvan de kosten worden afgewenteld op de staatsinkomsten, is niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Ook heeft Suralco zich niet aan de overeenkomst gehouden om een beheersorgaan (Autoriteit) en Vernieuwingsfonds te stichten.
De milieuvervuiling en de opengereten vlakten worden nog steeds niet door Suralco verschoond en ook nog steeds niet afgevlakt. Te Onverdacht, Klaverblad en elders vertonen zich opgereten vlakten met de onopgeruimde vervuiling.
De boedeleigenaren van Klaverblad, moeten ook hun fairshare krijgen, doordat Suralco op oneigenlijke wijze, zonder hun toestemming op hun grondgebied waarvan de overheid geen naastingsrecht heeft, beheersdaden heeft verricht.
Het wordt tijd dat Suralco en Alcoa zich aan al hun verplichtingen worden herinnerd, die eerst vergoed moeten worden, waarna ze pas mogen opkrassen, wanneer ze aan hun verplichtingen hebben voldaan!
AH.TjAH