“De SLM-vluchten vanuit Paramaribo naar Aruba, Port of Spain en Curaçao gaan ook vandaag niet door. De regionale vluchten konden gisteren niet uitgevoerd worden vanwege technische redenen.” Dit meldt de luchtvaartmaatschappij donderdagavond in een uitgebracht communique (zie onderaan). 

“Surinam Airways heeft voor haar regionale vluchtoperatie een overeenkomst met het Spaanse Aura Airlines dat volledig volgens de Europese standaarden opereert. De keus voor deze airline is gebaseerd op het feit, dat er in Suriname permanent een toestel staat en er een back-up vliegtuig beschikbaar is in de regio, Caracas/Venezuela.

Vanwege verscherpte veiligheidsmaatregelen in Caracas is dit toestel nog steeds niet vertrokken en daardoor kan het geplande vliegschema van gisteren en vandaag niet worden uitgevoerd”, aldus de afdeling Corporate Communications van de luchtvaartmaatschappij.

Passagiers die woensdag naar Miami moesten vertrekken zijn nu overgeboekt op een vlucht van American Airlines. De reizigers die nu in Miami zijn komen ook met dezelfde maatschappij terug naar Suriname.

Voor passagiers die gestrand waren op Aruba richting Miami en vice versa was woensdag al voor een alternatief gezorgd, zo schrijft de SLM.

“Surinam Airways is in continu overleg met Aura Airlines om zo snel mogelijk een oplossing te vinden voor de ontstane situatie. Wij streven ernaar de passagiers die nog niet vervoerd zijn naar en van Aruba, Port of Spain en Curaçao zo snel mogelijk op hun bestemming te krijgen. Voor deze passagiers geldt dat ze geïnformeerd zullen worden door de SLM of hun reisagent waar het ticket geboekt is.”

De SLM sluit haar communiqué af met de cliché verworden woorden: “Surinam Airways biedt haar welgemeende verontschuldiging aan voor het ontstane ongerief en dankt elke passagier voor zijn/haar begrip.”

Dat begrip was en is er echter nauwelijks onder passagiers. Dat blijkt uit een aantal reacties van reizigers, klanten van de SLM, die de redactie van Dagblad Suriname donderdag ontving. Volgens een reizigster ontbreekt het volledig aan communicatie vanuit de SLM naar de getroffen, gedupeerde, reizigers.

“De SLM laat het weer afweten”

“De SLM laat het weer afweten. Al twee dagen ben ik bezig te vertrekken via Aruba naar Miami. De eerste keer vertrekhal in, aankomsthal uit. De piloot wilde het vliegtuig niet besturen vanwege problemen met een band. Om 24.00 uur ontving ik een email met aanmeldtijd vijf uur ‘s ochtends de volgende dag. Bij aankomst op Zanderij werd echter door een medewerker van de luchthaven gemeld, dat de vlucht nog niet door kon gaan en er geen zicht was op vertrek. Niemand van de SLM was ter plaatse om de passagiers op te vangen.”

Volgens een reiziger is de SLM “niet in staat de reis uit te laten voeren en laat passagiers in de kou staan, met alle gevolgen van dien en kosten, zoals taxi, hotel, verzekering, etcetera”. 

“Het is huilen met de pet op”

“Het merendeel van de mensen weet niet wat voor ellende het is om met de SLM te reizen. SLM neem je verantwoordelijkheid. Het is huilen met de pet op met jullie!!! We zijn twee dagen verder. Steeds wordt ons gezegd dat een vliegtuigband uit Miami komt met een chartervliegtuig en vervolgens met een Venezolaans vliegtuig. Om half 12 zijn we weer gekontakt geworden door het reisbureau dat de vlucht om half 5 plaatsvindt. Nu zijn we weer met eigen vervoer richting Zanderij, SLM zorg voor niets, haalt telefoon van de haak. Nergens kunnen we de SLM bereiken op geen van de nummers.”

Het is het relaas van een getroffen klant, een reiziger, van de SLM. Het zijn de woorden van een reiziger. Het zijn veelzeggende woorden. Frustratie en boosheid druipen tussen de woorden door. Gedurende twee dagen worden reizigers in het ongewisse gelaten en of ze krijgen onjuiste informatie. Pas donderdagavond kwam de luchtvaartmaatschappij met een formeel communiqué over de vertragingen uit en “dankt elke passagier voor zijn/haar begrip”. Maar, van enig begrip zal echter nauwelijks sprake zijn onder de meeste gedupeerde reizigers.

PK

Dit bericht is afkomstig van Dagblad Suriname. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.