Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Gender belangrijk onderdeel bij klimaatsverandering

Gender belangrijk onderdeel bij klimaatsverandering

Vrouwen en mannen dragen op een andere manier bij aan de oorzaken van klimaatsverandering, maar worden ook verschillend beïnvloed door klimaatsverandering. Dit en nog veel meer kwam naar voren bij de training over klimaatsverandering de afgelopen week.

Op initiatief van de United Nations Development Programme (UNDP) is een training verzorgd aan mediamedewerkers met als doel de media beter bekend te maken met het onderwerp klimaatsverandering.

Sharon Saridjan-Tjokro, beleidsadviseur Gender op het ministerie van Binnenlandse Zaken en inleider ‘Climate Change & Gender in the Media’ zegt tegenover het Nationaal Informatie Instituut, dat gender een belangrijk aspect is bij klimaatsverandering, maar dat daar vaak geen aandacht aan geschonken wordt.

“Vrouwen gebruiken meer chemische schoonmaakartikelen dan mannen, ook gebruiken zij meer cosmetische- en verzorgingsproducten dan mannen. Mannen daarentegen houden zich meer bezig met technologische en elektronische apparaten. Hierdoor is de beïnvloeding op het milieu en de ervaring van de gevolgen verschillend bij mannen en vrouwen”, verduidelijkt Saridjan-Tjokro.

Ook zijn vrouwen vaker het slachtoffer van klimaatsverandering. Bij natuurrampen kunnen culturele en religieuze aspecten ervoor zorgen dat vrouwen zwaarder getroffen worden dan mannen. Sommige godsdiensten eisen een bepaalde klederdracht bij vrouwen. Door de kleding kunnen zij zich niet of moeilijk in veiligheid brengen.

De beleidsadviseur Gender geeft verder aan, dat vrouwen vaak niet gezien worden als deskundigen als het gaat om activiteiten die ontplooid worden om jezelf of als land weerbaar te maken tegen de gevolgen van klimaatsverandering of activiteiten om de uitstoot van broeikasgassen te reduceren.

“Door de jaren heen is er een verandering gekomen in de genderrollen, maar door de diepgewortelde ideeën over wat mannelijk of vrouwelijk is, is een groot deel nog niet bewust over de bijdrage die vrouwen kunnen leveren”, vertelt de inleider. Vrouwen gaan niet zelf naar de media stappen, het is de media die bewust gemaakt moet worden over het genderaspect binnen het onderwerp klimaatsverandering.

Saridjan- Tjokro adviseert de media om niet alleen naar mannen toe te stappen voor een interview, maar vraag ook aan de vrouwen wat hun ervaring is. Vrouwen kijken meestal niet naar de wetenschappelijke en technologische aanpassingen, maar handelen meer vanuit hun ervaring en intuïtie.

Tijdens de training waren er ook sprekers van het Nationaal Instituut voor Milieu en Ontwikkeling in Suriname (NIMOS) en de Meteorologische dienst. Jane Kolf-Bergraaf, directeur van Kolberg Media Consultancy & Trainingen gaf de participanten tips hoe hun bericht over klimaatsverandering de voorpagina kan halen.(GFC)