Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » ‘Gekkenhuis Europa’

‘Gekkenhuis Europa’

“Twee eurolanden (Ierland en Griekenland, aj) zijn al failliet, waarvan er één (Griekenland, aj) nog corrupter is dan rovershol Bulgarije. EU-voorzitter Hongarije muilkorft de pers, net als Frankrijk en Italië. En België is geen land meer, maar een onbestuurbare wanorde. Welkom in Gekkenhuis Europa.”

Met bovenstaande zinnen publiceerde op 5 januari 2011 www.depers.nl een mooi artikel getiteld ‘Europa is rijp voor therapie’. De schrijver van het artikel stelde logischerwijs de vraag: “Wie in dit gekkenhuis hebben het hardst een psychiater nodig?”

Ik citeer Griekenland in zijn geheel, zodat wij Surinamers er lering uit kunnen trekken.

“Voor het verkrijgen van zoiets als een vergunning om een bedrijf te beginnen, is het inmiddels doodnormaal om een ‘envelopje’ smeergeld – fakelaki in het Grieks’ – te betalen. Ook in ziekenhuizen is fakelaki aan de orde van de dag. In een reportage van Panorama van de Belgische zender Canvas vertelden geïnterviewden deze week dat éénderde van de artsen een extra betaling eist voor een ingreep, die kan oplopen tot 20.000 euro voor bijvoorbeeld een hersenoperatie.

Dat corruptie een noodzakelijk kwaad is, is mede veroorzaakt door een volstrekt uit de hand gelopen bureaucratie, die mede heeft geleid tot het faillissement van het land. Nog altijd weet niemand precies hoeveel ambtenaren er zijn en wat ze doen. Politici blijken als gunst aan de kiezer overal mensen aan banen te helpen, ook zonder bestaande vacature. Het resultaat is een bijzonder log ambtenarenapparaat, waar je je alleen met smeergeld nog doorheen worstelt, terwijl die ambtenaren ook nog eens hele hoge salarissen krijgen – normaal gesproken een waarborg tegen corruptie. Jonge mensen willen geen ondernemer worden, blijkt uit enquêtes, maar ambiëren een veilige, goedbetaalde baan bij de overheid – funest voor een economie.

Wil Griekenland uit de ziekenboeg komen, dan zal het iets moeten doen aan de gierende corruptie. Op dit punt scoort het land het slechtst van Europa, zelfs nog slechter dan het notoir corrupte Bulgarije. In het lijstje dat het gezaghebbende Transparancy International oktober vorig jaar publiceerde, noteert Griekenland wereldwijd een 78e plek, net onder Columbia, China en El Salvador.

Stijgen op de lijst gaat nog lastig worden, want als er één land is dat al decennia werkelijk alle regels aan zijn laars lapt, dan is het Griekenland – natie van wanbetalers. Het manipuleerde zijn begrotingscijfers, zodat het explosief stijgende tekort onopgemerkt bleef en ambtenaren op hun 53e met pensioen konden gaan. De regering belooft beterschap met een draconisch saneringsprogramma, maar of het helpt is de vraag.

Nu de regering de ergste uitwassen lijkt aan te pakken, komt half Griekenland in opstand. Een grote meerderheid wil geen afstand doen van verworven rechten, zelfs nu zonneklaar is dat dat nodig is om als land weer competitief te worden.

Niemand vertrouwt Griekenland nog, de financiële markten voorop. Dat komt het beste tot uitdrukking in de rente die de Griekse overheid moet betalen om geld te kunnen lenen: ruim 12 procent voor tienjarige staatsobligaties (Nederland: rond 3,5 procent) Conclusie is dat Griekenland nog lang slaafs aan de leiband van het IMF en het Europese noodfonds moet lopen, want zelf lenen zit er niet in.” (Einde citaat)

Een aanvulling van mijn kant.

De omvang van de informele (zwarte) economie en belastingontduiking bij de Europese Oeso-landen is naar schatting het grootst in Griekenland, 25%-30% van het nationaal inkomen. Van de door de Griekse overheid opgelegde boetes wordt 20% geïnd; 40% gaat in de zakken van ambtenaren en 40% is oninbaar.

Ahmad Jhawnie

In de rubrieken ‘Ingezonden/ Aangeboden’ stelt GFC een ieder in de gelegenheid om een eigen mening of visie te geven op alle actuele ontwikkelingen en/of relevante onderwerpen. Stukken die geplaatst worden komen niet noodzakelijkerwijs overeen met de visie en/of de mening van de redactie.  De redactie heeft het recht om de stukken wel of niet te plaatsen, in te korten of te redigeren, zonder de mening en/of visie van de inzender aan te tasten. Er worden alleen stukken geplaatst die behoudens een ieders verantwoordelijkheid voldoen aan wat gesteld wordt in de Surinaamse wetgeving.


Posted

in

by