Vertrouwd, troostend, gezellig, lekker. Allemaal redenen die je kunt opnoemen als je gevraagd wordt waarom je zeer vaak ‘s avonds rond negen uur een halve rol koekjes of hele reep chocolade of half tonnetje Ben en Jerry’s ijs opeet.  Je weet dat het niet normaal eetgedrag is en vaak wil je er ook van af, er anders mee omgaan. Maar hoe???

En als je het al probeert dan lukt het vaak 1 dag, 2 dagen, soms meer dagen, maar op gegeven moment ga je weer voor de bijl. Er is iets vervelends gebeurd, je bent verdrietig, boos, moe of je bevindt je in een lekker eet gezelschap. En dankzij je geheugen grijp je weer naar eten, want je weet dat dat heel tijdelijk even erg fijn is! Maar daarna weer het schuldgevoel en jezelf  ‘zwak’ voelen.

Je bewust zijn van dit terugkerende gedrag is stap 1. Het achterhalen van de reden waarom je dan eet is stap 2. En tenslotte het oefenen van anders omgaan bij die emoties met daarbij in je achterhoofd de reden waarvoor je het doet (wat levert het je op als je niet meer snaait op die momenten?).

Hiervoor zijn verschillende aanpakken die je met een coach kunt bespreken en terugkoppelen. Überhaupt de stap te willen zetten om anders met je emotie-eten om te willen gaan is, is al een overwinning, aarzel dan ook niet om daar hulp bij in te schakelen!

Dit bericht is afkomstig van GFC Nieuws. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.