PARAMARIBO, 7 nov – In december wordt een nieuw merk Surinaams bier gelanceerd. “Het wordt een honderd procent Surinaams product”, zegt Marketing & Sales manager Kris Mathoera van producent Trans America Group of Companies. De naam van de concurrent voor Parbo moet nog even geheim blijven. Met de aanloop van het bedrijf lukte dit laatste minder. Volgens geruchten gaat het om buitenlands bier dat in Suriname wordt verpakt.

“Dat is zeker niet zo. Het is Surinaams met eigen recept van onze eigen brouwmeester”, zegt Mathoera tegenover de Ware Tijd. Maar wat is Surinaams? Hop bijvoorbeeld wordt niet lokaal geteeld. Of er is een lokaal alternatief gevonden. De belofte is in elk geval dat Surinamers binnenkort een biertje extra mogen schenken, pilsener met het gangbare alcoholpercentage van vijf. Er zal eerst geproduceerd worden voor de lokale markt om dan de vleugels uit te slaan.

Het gaat met de lancering om meer dan alleen maar een nieuwe smaak. Het gevoel van nationale trots moet ook worden geraakt. “Want Parbo is eigendom van Heineken en dit is toch echt Surinaams bier, want de eigenaar is Surinaams”, aldus Mathoera. Er zou “minder dan vijf miljoen dollar” zijn geïnvesteerd de afgelopen drie jaar. Het aantal nieuwe banen is berekend op zo’n veertig en de productiecapaciteit is tien miljoen liter per jaar.

Dit bericht is afkomstig van Suriname | Waterkant.Net. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.