In gesprek met Dagblad Suriname zegt een ouder (naam bij de redactie bekend), dat het systeem van doorstromen in het onderwijs, dat nu wordt gehanteerd, een complete chaos is. “Hoe kun je een leerling laten overgaan die slecht werkt? Als je bijvoorbeeld de vakken in de eerste klas van de MULO of LBO niet kan begrijpen, hoe ga je dat in hemelsnaam in de tweede klas begrijpen, waar het moeilijker is?”, vraagt de ouder zich af.

Volgens de ouder moet men terug gaan naar de oude situatie. “Er was niets fout ermee. Door het toetsen van leerlingen kun je zien of een leerling de leerstof begrijpt of niet. Als je op basis van goede cijfers bent overgegaan, betekent het dat je ready bent voor de volgende klas. Deze nieuwe situatie gaat voor veel drop-outs zorgen, omdat in de examenklassen van het VOJ, de leerlingen wel getoetst zullen worden en daar zal je het probleem hebben. De leerling weet niets, omdat die nooit eerder getoetst is”, aldus de ouder. 

De minister van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur, Marie Levens, heeft meerdere malen uitgelegd, dat met het systeem van doorstromen zij wil voorkomen dat jongeren blijven zitten of achtergehouden worden. Het ministerie heeft graag dat leerlingen tot het tiende leerjaar op school gehouden worden.

Bij het nieuwe systeem wordt gelet op de vooruitgang en niet op de achteruitgang. De focus wordt ook vooral gelegd op gelijke kansen en het ontwikkelen van talenten.

SK

Dit bericht is afkomstig van Dagblad Suriname. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.