Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » ‘Door lekker geurtje in winkel kopen we meer impulsief’

‘Door lekker geurtje in winkel kopen we meer impulsief’

Een lekkere geur in een winkel leidt tot meer impulsaankopen, een hogere terugkeerintentie en een positievere winkelbeoordeling. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Gent.

Communicatiewetenschapper Lisa Himpe voerde het onderzoek uit voor haar masterthesis over geurmarketing.

Lavendel- en citroengeur
Tijdens een pre-test kregen twintig mensen tien verschillende geurstaaltjes. Vijf stalen (kokosnoot, lavendel, vanille, kamille en jasmijn) zorgden voor een ontspannende geur, terwijl de andere stalen (citroen, naaldboom, eucalyptus, pepermunt en appel) een stimulerende geur verspreidden. Uit de test bleek dat lavendel als meest ontspannend werd ervaren. De citroengeur duidden de proefpersonen aan als meest stimulerend.

Daarnaast kregen zestig nietsvermoedende klanten in een Brugse speciaalzaak drie weken na elkaar of geen geur of een lavendel- of  citroengeur aangeboden. Andere omgevingsstimulansen, zoals muziek, temperatuur, ontwerp, belichting en kleur liet de onderzoekster  onveranderd. Himpe voerde het onderzoek in de weekenden uit.

Uit de bevragingen achteraf bleek dat klanten niet meer kochten toen er in de winkel een geurtje verspreid werd. Dit was wellicht te wijten aan de aard van de producten. Wel kon Himpe een stijging vaststellen van het aantal impulsaankopen, evenals in de terugkeerintentie.

Positief
Daarnaast beoordeelden de klanten de winkel significant positiever. ‘De resultaten tonen aan dat door aanwezigheid van een aangename geur in een winkelomgeving de emoties van de consument intenser worden’, besluit Himpe.

(ad.nl)


Posted

in

by

Tags: