Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » De Rubriek aflevering 27: Leerlingen met een beperking op school

De Rubriek aflevering 27: Leerlingen met een beperking op school

“If you want people to be part of society, they have to go to school together” Kinderen klaarmaken voor de diversiteit in de samenleving begint ook in de klas en op school. Het is van onschatbare waarde dat wij kinderen van jongst af aan leren hoe ze met vooral anderen met een beperking omgaan.

Om te groeien, is het ook noodzakelijk dat kinderen met een beperking leren omgaan met anderen die in hun ontwikkeling verder zijn. Om deze lessen te verzorgen zonder leerlingen met een beperking in de klas te hebben, is een onmogelijke zaak en werkt polariserend op de leerlingen.

De lessen zullen leerlingen voor altijd bij blijven en hun tot betere mensen maken. Leerlingen met een beperking krijgen betere kansen als ze met anderen dezelfde reguliere school bezoeken. Het VN verdrag voor de rechten van mensen met een beperking kiest voor een inclusief onderwijssysteem.

Artikel 24 in het verdrag verplicht landen een inclusief onderwijssysteem te waarborgen waarbij binnen het algemene onderwijssysteem personen met een beperking de ondersteuning ontvangen die ze nodig hebben om effectieve deelname aan het onderwijs mogelijk te maken. Het onderwijs moet zonder discriminatie op grond van handicap zijn en gelijke kansen aan alle leerlingen bieden.

Leerlingen met een beperking hebben niets aan een onderwijssysteem dat geen rekening houdt met de gevolgen van een beperking. De taak van het onderwijs gaat veel verder dan leren rekenen, lezen en schrijven. Het moet zich ook richten op het wegwerken van ongewenste verschillen als gevolg van maatschappelijke afkomst.

Het mag niet zo zijn dat alleen kinderen van goed opgeleide welvarende ouders naar de universiteit gaan en later de hogere functies innemen. De stem van ouders met kinderen met een beperking is cruciaal in de eis voor gelijke onderwijskansen.

Een goed voorbeeld hiervan is het protest van de ouders in Newham, Engeland in de begin jaren tachtig van de vorige eeuw tegen klassenverschillen in het Britse onderwijssysteem. De resultaten op scholen in die wijk waren barslecht in vergelijking met andere schooldistricten.

Ouders vroegen het gemeentebestuur te investeren in de kwaliteit van het onderwijs in de scholen van Newham. . Ouders van kinderen met een beperking vroegen hetzelfde voor hun kinderen: niet naar aparte speciale scholen, maar betere onderwijskansen door hen goede ondersteuning te bieden op reguliere scholen tussen andere kinderen.

Uiteindelijk ging het gemeentebestuur akkoord om kinderen met een beperking niet alleen in te passen in de klas (integratie) maar dat de hele school en de manier van lesgeven radicaal zou moeten veranderen om alle leerlingen goed te ondersteunen (inclusie). Het recht op gelijke onderwijskansen is een mensenrecht.

Winston de Randamie

ps214k@hotmail.com