Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » De Renaissance van het van Asch van Wijck-Lely project?

De Renaissance van het van Asch van Wijck-Lely project?

Is er eindelijk wederom een presidium opgestaan om wederom ’slands verkeer te ontsluiten? Op voorstel van de koloniale gouverneur, Mr.T.A.J. van Asch van Wijck werd in 1897 de ‘Maatschappij Suriname opgericht’ ter ontginning van de Surinaamse bodemschatten.

Omdat nood en tijd zich daarbij opdrongen voor het verre bereik en halen van die rijkdommen stelde van Asch van Wijck voor dat de Nederlandse Staat op zich zou nemen een spoorlijn aan te leggen, wat met het particulier initiatief onmogelijk bleek.

Het spoorweg tracé, waarmee in 1897 begonnen was moest in 1902 worden stopgezet, vanwege de onvoorziene kosten die de mijnbouwkundige exploraties met zich meebrachten.

Pas bij het aantreden van de toenmalige gouverneur Ir. Lely(de waterbouwkundige civiel techneut) werd van Rijkswege bij koloniale verordening besloten de spoorweg tracé van Paramaribo door te trekken in de richting van het Lawagebied.

Deze Ir. Lely stond bekend als een bewezen doordouwer en de doordenker van de verkorte afsluitdam ten Noorden van de Nederlanden, die hij als idealist wist te realiseren.

Het doen herleven van de ‘van Asch van Wijck-Lely project’ getuigt wel van een goede sociaal maatschappelijke durf die dwingt tot de enigste juiste relevante aanpak.

De smaakmaker erkent en herkent het euvel van de verstopte verkeersinfarct te midden van Paramaribo.

Ook heeft hij de wil om dit project te realiseren om zodoende een halt toe te roepen aan dit fenomeen ver buiten Paramaribo langs Lelydorp(de naar gouverneur Lely, genoemde Lelydorp(Koffie djompo)) tot aan Zanderij.

Van belang bij zo’n groot project is het ook nodig om in ogen schouw te nemen de gevaren van de gelijkvloerse kruisingen bij de spoorwegovergangen, die voor heel wat verkeersongelukken met dodelijke afloop zullen kunnen zorgen.

Ter voorkoming daarvan is het voor het oversteken en onnodig oponthoud en de daarbij optredende filevorming, nodig over het gehele project, de gelijkvloerse kruisingen met spoorwegovergangen, te voorzien van voldoende tunnels voor fietser, voetgangers en gemotoriseerd verkeer voor een goede doorstroming; daarbij moeten de tunnels voldoende verlicht zijn, vanwege de veiligheidsaspecten.

Ook het geluidsaspect, mag niet worden veronachtzaamd, bij het aanleggen van het spoorweg tracé zowel bovengronds als ondergronds(geluidschermen horen daarbij). Ook de nodige opstapstations voor passagiers mag niet worden vergeten.

Publicist: A.H.Tjauw-A-Hing/tjauwa@gmail.com