Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » De inzet van de verkiezingen van 2015

De inzet van de verkiezingen van 2015

De inzet van de verkiezingen van 2015 hoort in alle opzichten de bestrijding van de corruptie te zijn! Terwijl in landen als India en Oekraïne er doden vallen bij de betogingen tegen de wijdverbreide corruptie, gaat de corruptie in ons land – die welig tiert – op vele gebieden gewoon verder.

Corruptie vindt onder andere plaats bij de benoemingen van ambtenaren (ook bij parastatale bedrijven waar de hoogte van de salarissen niet bekend worden gemaakt), de rechterlijke macht door de benoemingen en of de trage afhandeling van zaken op bijna elk gebied (bureaucratie), het verlenen van diensten door de overheid op overheidskantoren alsmede bij de uitgifte van grond en woningen.

Maar ook de dubbele salarissen die politici ontvangen: ex-ministers generen het salaris van een departementsdirecteur (levenslang) tevens elk ander tweede en volgend salaris. Terwijl parlementariërs het vroegere ambtelijk salaris behouden, en het salaris van volksvertegenwoordiger als een schadeloosstelling wordt uitgekeerd.

Volgens het “Staatsbesluit Financiële Voorzieningen ministers en ex-ministers” verdient een gewezen minister die DNA-lid is ongeveer 25000 Srd per maand. Dit zijn absurde bedragen die slechts door corruptie i.c. eigenbelang (opportunisme) tot stand zijn gekomen, en waartegen – nu terecht – enkele DNA-leden in verzet komen (DNA is De Nationale Assemblée). Hun aantal is nog klein maar er is ieder geval een begin. Wat de oppositie en coalitie verheugt, is dat wij (kiezers) gedreven door favoritisme en of etnisch denken hen aan de macht helpen, en dat zij dan voortgaan met de corruptie. Daarom is er nooit een anticorruptiewet gekomen, vermoed ik.

Partijen die het hebben over jang-dringi-presirie van de coalitie – wat soms terecht is – zien wel de splinter in het oog van de ander, maar niet de balk in het eigen oog. Op de Corruption Perceptions Index (CPI) van Tranparency International 2013 staat Suriname van de 177 onderzochte landen op de 94ste plaats samen met India en de Filippijnen. Oekraine op 144ste  en Nederland op de  8ste plaats. Denemarken en Nieuw Zeeland staan samen op een gedeelde 1ste plaats.

Armoede

Door de enorme hebzucht alsmede jang-dringi-presierie (epicurisme) van beide kampen (oppositie en coalitie) die overigens altijd businessclass geaccommodeerd worden als ze reizen, bestaat er mijns inziens tevens een schrijnende armoede in Suriname onder grote delen van de bevolking waarover vaak bagatelliserend wordt gesproken. Deze armoede treft ook de jongeren (onderwijs) en de ouderen (pensioenen). Bijna alle politici hebben ook een diplomatiek paspoort.

Niemand weet waarom zij zich zo belangrijk achten. Eigenlijk gedragen ze zich als boeven! Ik kan het niet anders typeren: “Waarom moeten deze lieden twee salarissen ontvangen, hoge daggelden als ze reizen (zonder bonnen te tonen) en logeren in luxe hotels?” Ik heb voorts onderzocht dat zelfs de rijkste landen deze privileges niet aanbieden aan politici. Er is veel kritiek geweest op de Rekenkamer van Suriname dat zij zonder enige kritiek deze voorzieningen vooralsnog accepteren.

Ik heb gemerkt dat mensen die weinig geschoold zijn in ons land en kortzichtig denken, het allemaal wel best vinden. Zonder enige schroom verdedigen zij zelfs in bepaalde opzichten de zeer ernstige corruptie, nepotisme en patronage in ons land. Deze gedragingen maken dat bepaalde lieden bemoediging vinden om op den ingeslagen weg verder te gaan.

Deze versterking van het gedrag van hen die bedrog en diefstal plegen, kan natuurlijk ook als zeer kwalijk worden aangemerkt: “Een heler is nog erger dan de steler”. Suriname kampt al jaren – ook internationaal – met imagoverlies. Bij de aanname van de anticorruptiewet zal ook bestudeerd moeten worden hoe – zowel in het privaat- en publiekrecht – goede waarborgen zijn verankerd tegen fraude en andere malversaties bijvoorbeeld steekpenningen (tjoekoe).

Ook de grondwet zal in dit opzicht niet in contrast mogen staan met de anticorruptiewet. Kortom een goede anticorruptiewet moet niet vanwege de komende verkiezingen een “haastwet” worden: “Met welke bedoeling wordt de anticorruptiewet nu pas behandeld?”

De verkiezingen van 2015

Naar aanleiding van het vorenstaande, zal het voor eenieder duidelijk zijn dat het duiden van de tegenpartij op beperkingen en of verdachtmakingen niet altijd lapidair moet zijn.

De politieke geschiedenis van Suriname toont aan dat bijvoorbeeld bij de Onafhankelijk in 1975 duizenden landgenoten overhaast ons land verlieten daarbij vaak gestimuleerd door corrupte politici. Vele bezittingen (roerend en onroerend) achterlatend. Het deerde de politici kennelijk niet want in het voetbalstadion (destijds: Suriname stadion) omhelsden ze elkaar – daarbij gestoken in dure spierwitte koloniale kleding alsof zij zo onschuldig waren – met een diep verdeelde bevolking: “Zij moesten het maar uitzoeken”.

Tot de dag van vandaag is er geen eenheid in ons land, en de etnische sentimenten worden nog regelmatig bespeeld. Daarom verzoek ik al mijn landgenoten hun stem niet onbezonnen uit te brengen: “De politieke partijen die willen afrekenen met de vele oneerlijke praktijken, moeten dit van tevoren bekend maken”.

Daarvoor hoeven zij echt niet naar de tegenpartij te wijzen: “Begin bij jezelf”. Politieke partijen die de moed hebben om hun fouten te erkennen, en niet de vermoorde onschuld spelen, zijn uw stem waard. In de komende tijd zullen we zien welke politieke partijen zich als zodanig profileren: “Alleen zij verdienen uw stem”.

Robby Roeplall

In de rubrieken ‘Ingezonden/ Aangeboden’ stelt GFC een ieder in de gelegenheid om een eigen mening of visie te geven op alle actuele ontwikkelingen en/of relevante onderwerpen. Stukken die geplaatst worden komen niet noodzakelijkerwijs overeen met de visie en/of de mening van de redactie.  De redactie heeft het recht om de stukken wel of niet te plaatsen, in te korten of te redigeren, zonder de mening en/of visie van de inzender aan te tasten. Er worden alleen stukken geplaatst die behoudens een ieders verantwoordelijkheid voldoen aan wat gesteld wordt in de Surinaamse wetgeving.