Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » De invloed van globalisering op kwaliteitsmanagement

De invloed van globalisering op kwaliteitsmanagement

Kwaliteitsmanagement is geen hedendaagse fenomeen als dit in ogenschouw wordt genomen in het kader van de ontstaansgeschiedenis. Met de opkomst van scheepvaart werd er al een vorm van kwaliteitscontrole ingevoerd ter voorkoming dat er scheepsladingen verloren gingen, doordat de constructie niet voldeed. Later is dit door de NAVO omarmt en gebruikt om toeleveranciers te kunnen doorlichten op hun kwaliteiten.
Hedendaags is kwaliteitsmanagement niet weg te denken en is tevens in wet- en regelgeving opgenomen. Zoals bij alle normen dienen nieuwe inzichten als basis voor aanpassingen. Ten opzichte van de 2000- versie van deze norm voor kwaliteitsmanagement zijn er slechts enkele cosmetische aanpassingen door de jaren heen doorgevoerd. Enkele zaken zijn verduidelijkt en hier en daar is de terminologie aangepast. Veel had het echter niet om het lijf.
Inmiddels zijn we ruim 12 jaar verder en er is in de wereld veel veranderd. Denk aan de rol van internet bij het zaken doen of de invloed van automatisering, ICT en sociale media. En de wijze waarop bedrijfsprocessen worden bestuurd en bewaakt. Intussen is ook de globalisering in het zaken doen toegenomen en hierdoor zijn logistieke ketens beduidend complexer geworden. Er worden allianties gesloten voor het produceren en zelfs het door derden laten ontwikkelen van producten.
Daarnaast is er een toenemend besef bij consumenten en producenten van de eindigheid van fossiele brandstoffen en grondstoffen. Niet in de laatste plaats door exponentieel gestegen prijzen. Vervuiling van water, lucht en bodem wordt niet meer geaccepteerd en van ondernemers wordt verwacht dat ze op een maatschappelijk verantwoorde wijze zaken doen.
In 2008 heeft de huidige versie van de ISO 9001 het licht gezien. Toen was er pas echt een ingrijpende wijziging ten opzichte van de daaraan voorafgaande versie uit 1994. De klant en het voldoen aan klantenwensen zijn toen centraal gesteld in plaats van “het contract”;
• Een procesgerichte benadering;
• Minder papier (lees procedures) en meer aandacht voor procesbeheersing;
• Voortdurende verbetering als harde eis;
• Versterking van de rol van het (top-)management;
• Introductie van de term ‘managementsysteem’.
In de nieuwe 9001, versie 2015, zullen enkele onderwerpen opnieuw het licht zien. Denk in dit verband aan:
• Minder gericht op de industrie, meer universeel (inclusief dienstverlening);
• Meer dynamische benadering door kwaliteitsplanning;
• Meerdere belanghebbenden dan de klant alleen (stakeholder management);
• Van management naar leiderschap (van ‘de dingen goed doen’ naar ‘de goede dingen goed doen’);
• Inrichting van systeem en processen gericht op beheersing van risico’s (pro-actief handelen);
• Aandacht voor ICT in alle aspecten van de bedrijfsvoering;
• Betere integratiemogelijkheden met andere managementsystemen zoals ISO 14001 voor milieu.
Robbie Mohansingh