Kartelvorming

Velen in het land snakken ernaar om uiteindelijk een eigen woning te kunnen bouwen en dat is een zeer goed streven. Als het dan zover is dan is dat een prettig gevoel. Eindelijk! Zou men willen uitschreeuwen.

Nu maar eens een aannemer vinden die weet wat verantwoordelijkheid is. Dat wordt lang zoeken maar onmogelijk is het ook weer niet. Als die gevonden is dan begint pas het echte werk. Natuurlijk ga je nu alles aan doen om de kosten zoveel mogelijk te drukken en dat kan je doen door de prijzen te gaan vergelijken bij de grote bedrijven ‘want daar valt er iets te verdienen he’, denk je bij jezelf. Wel, ik kan u verzekeren dat het absoluut niet juist is. Ik informeerde bij een grote handelszaak naar de prijs voor stenen. Toen ik de prijs kreeg, vertelde ik de verkoper dat ik het goedkoper kon krijgen bij zijn concurrent maar de verkoper was heel stellig dat het absoluut niet mogelijk kon zijn en hij had gelijk ook nog. Hoe kon hij dat dan zo goed weten? Prijsafspraken misschien? Kartelvorming is hier niet bij wet geregeld dus wat kan je ertegen doen.

Netwerk

Meneer Willy Wortel die momenteel zo vaak het nieuws haalt, zou, volgens de Nederlandse media, contact hebben gehad met onze president en dat betekent dus dat de president zich dan heeft bezig gehouden met drugszaken. Ik heb via internet een foto gezien van deze meneer Wortel met prins Willem Alexander en mevrouw Maxima maar het kan best zijn dat de Nederlandse recherche deze foto nog niet heeft gezien. Want als dat wel het geval was geweest, zouden ze zeker ook Willem en Maxima linken met Wortel en zijn big business.

Russische Roulette

Het verkeer in ons land is te vergelijken met Russische Roulette.  In feite is iedere bestuurder verplicht om zijn snelheid aan te passen bij het naderen van een kruising; maar het probleem is dat men kennelijk niet begrijpt wat aanpassen is. Ze rijden vaak met zo een hoge snelheid, omdat ze denken dat ze dan sneller hun bestemming bereiken. Alsof dat nog niet zo erg is, kijken de bestuurders je soms ook aan alsof ze willen zeggen: ‘Kom no, als je durft’. Kortom, onverantwoordelijk rijgedrag; maar het mooiste is dat we kennelijk het voorbeeld van Nederland hebben overgenomen om de snelheid te gaan controleren op doorgaande wegen, omdat er daar geld mee te verdienen is. Op de weg naar de luchthaven bijvoorbeeld rijd je dan 70 km per uur om geen file te vormen en wat denk je?

U krijgt bij een controle een bekeuring, omdat u in feite niet meer dan 50 mag rijden. Als u de agent vraagt waar het staat aangegeven dat u 50 mag rijden, dan negeert die uw vraag omdat hij/zij het zelf ook niet weet. Op aandringen is de kans groot dat ze zegt: ‘aan het begin van de straat’. Dat de politie iets moet doen is duidelijk, maar effectief iets doen is heel wat anders.

Neem bijvoorbeeld de volgende straten: Anamoestraat, Gompertstraat, Wanicastraat, Franchepanestraat. Dat zijn onder andere de straten waar er erg hard gereden wordt, terwijl er veel kruisende straten zijn. Als er daar gecontroleerd wordt dan weet ik zeker er twee vliegen in een klap gevangen worden. En dat is dat het geld wordt binnengehaald en dat de vele onverantwoordelijken kunnen worden aangepakt.

Als op de kruisingen de snelheid wordt aangepast, kan het verkeer veel vlotter doorstromen zonder dat er ongelukken gebeuren. Met andere woorden, het risico om een kruising op te rijden of over te steken, wordt dan niet een risico als Russische Roulette.

Rebien

Dagblad Suriname - Dagblad Suriname - Suriname's Populairste Krant

Dit bericht is afkomstig van Dagblad Suriname. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.