Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Consumentenbond Suriname ontevreden over telecomproviders

Consumentenbond Suriname ontevreden over telecomproviders

De Consumentenbond Suriname laat in een schrijven aan minister Falisi Pinas van Transport Communicatie en Toerisme(TCT) weten, al geruime tijd bezig te zijn de handel en wandel van de Surinaamse telecomproviders te analyseren, na binnengekomen klachten van consumenten die verandering in het beleid van de bedrijven willen stimuleren.

Daarbij is gebleken dat de drie providers, Telesur, Uniqa en Digicel het niet zo nauw nemen met de belangen van de Surinaamse consument.

De bedoeling van de liberalisatie van het telecomnetwerk in de wereld, en dus ook in Suriname, is om de concurrentie te waarborgen in belang van de consument, schrijft Rudy Balker, voorzitter van de Consumentenbond. “Wij moeten echter concluderen, dat het tegendeel het geval is. Door de kartelvorming tussen de drie providers lukt het de consument niet om haar voordeel te halen uit de liberalisatie”.

De Consumentenbond Suriname komt na uitvoerige beraadslagingen met terzake deskundigen wereldwijd tot de conclusie, dat alle providers de consument gratis zouden moeten voorzien van een mobiele telefoon, omdat zij door middel van een contract in grote lijnen worden verplicht om gebruik te maken van de faciliteiten van het bedrijf. Het verstrekken van een mobiele telefoon aan de consument om gebruik te maken van het netwerk van het betrokken bedrijf is reeds in verschillende landen een normale aangelegenheid.

Door het opleggen van hoge bedragen voor de aanschaf van een mobiele telefoon wordt er onbewust een barrière voor de consument opgeworpen. Uit onderzoek is gebleken dat door het verstekken van een mobiele telefoon aan consumenten het aantal aansluitingen met honderden procenten stijgt, met als gevolg dat het ontwikkelingsniveau van de bevolking flink is opgekrikt, staat in het schrijven van de Bond.