Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Consumenten kunnen klachten digitaal via applicatie indienen

Consumenten kunnen klachten digitaal via applicatie indienen

In deze digitale globaliserende wereld is het vergemakkelijken en automatiseren van processen niet meer weg te denken. Er is een speciale applicatie voor de consument ontwikkeld, waarbij ze klachten digitaal met een foto kunnen sturen naar de klachtenunit van de afdeling Consumentenzaken (Coza) van het ministerie van Handel en Industrie (HI).
De consument ontvangt meteen een melding als de klacht succesvol is ingediend en de klachten komen terecht in een database en worden per ticket systeem geregistreerd. De indiener van de klacht krijgt ook een email met een registratie nummer als bevestiging. Personen die de applicatie willen uittesten kunnen contact opnemen met de afdeling Coza op het nummer 402080 toestel 1053.
Testen Coza applicatie
Momenteel worden klachten telefonisch of per email verstuurd naar het ministerie van HI. De COZA- applicatie wordt in de komende periode nog uitgetest op foutmeldingen en daarna gelanceerd. De applicatie is vooralsnog niet in Google Playstore te vinden, maar de link kan via email (consumentenzaken@minhi.gov.sr) of facebook (www.facebook.com/consumentenzaken) worden aangevraagd bij de afdeling Coza.
Na het downloaden van de applicatie kunnen de consumenten een (test) klacht indienen en via een evaluatie formulier hun feedback geven over de ervaring met het downloaden van de COZA app en het indienen van een klacht.
Naast het indienen van een klacht kan de samenleving ook een melding ontvangen van verboden en gevaarlijke producten. Bij het indienen van een klacht moet de consument zijn gegevens en die van de instantie, waar men een klacht over indient invullen, zodat er contact kan worden gemaakt met de consument.
Deze applicatie is samen met de lancering van de consumentenwebsite één van belangrijkere doelen die Coza wil verwezenlijken voor de Surinaamse gemeenschap. De afdeling Coza is dus in het bijzonder heel blij dat Apptastic kon assisteren met het ontwikkelen en creëren van de applicatie zegt Daniella Sumter, hoofd van de afdeling Coza in een persbericht.