Professor Hubert Rampersad

Winkel Branding

Winkels moeten veel meer aan branding doen. De meeste koopbeslissingen zijn namelijk gebaseerd op vertrouwen, emoties en percepties die een bepaalde naam of een bepaald product bij mensen creëren. Onbekend maakt onbemind. Mensen die je niet kennen kopen niet van je. Zo blijkt uit internationaal onderzoek dat mensen bereid zijn 9 tot 12 procent hogere prijzen te betalen voor een merk wat zij kennen en vertrouwen, vergeleken met merken waarmee men niet bekend is. Dit heeft met branding te maken.  Verspil niet al uw geld aan marketing en sales. Branding is belangrijker dan marketing en sales. Marketing is presenteren, sales is overtuigen en branding is beïnvloeden. Branding geschiedt vooraf aan marketing en sales. Zonder een sterke brand is marketing ineffectief en is sales vergelijkbaar met het slaan van je hoofd tegen een muur van weerstand tegen sales.

De concurrentie is groot. Een goede winkel is niet genoeg. Je moet je onderscheiden. Wat maakt jouw winkel uniek en waar ben je in relatie met anderen echt goed in? In het huidige online, virtuele en individuele tijdperk telt het onderscheidend vermogen. Door internet is de wereld klein maar ook anoniem geworden. Branding is dan dé manier om vertrouwen uit te stralen en je van anderen te onderscheiden. Het moet alleen wel echt  c.q. authentiek zijn en wat je belooft moet je waarmaken.

Het ontwikkelen van een goede winkel brand begint bij de missie, de visie en de kernwaarden van de winkel. Eerst moet je de winkel zelf definiëren. Vervolgens vertaal je dat naar de doelen op korte termijn. Zo creëer je een uitgebalanceerd profiel waaruit je je brand statement, datgene wat je je klant belooft, kan definiëren. Hoe doeltreffend ook, met branding van de winkel alleen ben je er niet. Het gaat ook om de branding van het verkoopteam. Als de winkeldame niet gepassioneerd kan vertellen over bijvoorbeeld een bruidsjurk loopt de klant de winkel uit. Vertelt ze met liefde en passie haar verhaal dan maakt ze een emotionele connectie en bindt ze de toekomstige bruid aan zich. Dat doet ze echter pas als er een balans is en haar persoonlijke brand, in lijn ligt met  de brand van de bruidsmodewinkel. Daarvoor zal ze eerst zichzelf moeten managen. De manager zal op zijn of haar beurt de verkoopster weer moeten coachen. Als je je de klanttevredenheid wil verhogen moet je eerst de tevredenheid van je medewerkers zien te verhogen. Als medewerkers ongelukkig zijn maak je klanten ook ongelukkig en blijven ze weg. Daartegenover staat dat als alles in balans is je slimmer en klantvriendelijker gaat verkopen.

Social media marketing

Als de balans er is, volgt de volgende en laatste stap: het implementeren van datgene wat je gedefinieerd hebt met een sterk profiel op internet. Social media marketing is veel meer dan alleen een mooie website. Alleen een website is passief. Je moet proactief zijn en mensen via onder andere blogging, Hyves, Facebook en LinkedIn met iets extra’s naar je website lokken. Met dat wat jouw winkel zo uniek maakt. Zo blijkt uit recent onderzoek in Nederland  dat het aantal zelfstandige winkeliers in de komende tien jaar zal dalen met zo’n veertig à vijftig procent. Voor een belangrijk deel komt dat doordat ze niet met hun tijd meegaan. De winkeliers doen te weinig met internet en sociale media als Facebook en Twitter, waardoor zij straks voor veel consumenten gewoonweg onvindbaar zijn. Zie   http://nos.nl/artikel/199945-veel-winkeliers-verliezen-het-van-internet.html

Ook blijkt uit een meest recent onderzoek  van Jones Lang LaSalle  dat winkeliers niet goed met hun tijd meegaan op internet gebied en hierdoor kansen laten liggen op internet. Hierdoor verliezen ze het contact met consumenten die, steeds vaker, online winkelen en/of vooronderzoek doen, zie

http://www.atlan.nl/blog/2010/11/22/winkeliers-laten-kansen-liggen-op-internet

Echter, Social media marketing is slechts een klein deel van de oplossing. Gebruik van internet zonder een sterk personal en winkel brand is niet duurzaam en geldverspilling. Het werkt niet als je niet doet wat je belooft. De toekomstige bruid rijdt vele kilometers omdat je haar op internet mooie dingen hebt toegezegd. Het is van levensbelang dat ze die passie ook in de winkel terugvindt. Je eigen passie geeft gepassioneerde klanten en het gaat niet werken als je er zelf niet keihard voor werkt.  Je zult je gedrag in positieve zin moeten veranderen. Een positieve attitude moeten ontwikkelen en die personal brand vervolgens moeten gebruiken om een emotionele connectie te maken. Daardoor trek je meer klanten aan en ben je uiteindelijk in staat om op korte termijn je sales sterk te verhogen. Een effectieve winkel brand begint dus bij de authentic personal brand van het winkelpersoneel . Het zou te ver voeren om hier dieper op het onderwerp in te gaan. Ik verwijs hiertoe naar mijn boeken en wekelijkse masterclasses (http://bit.ly/eTY8U6 ; http://bit.ly/cA9YI7) te Paramaribo.

Hubert Rampersad

Hubert Rampersad is dean @ Personal Branding University Suriname (is een faculteit van Business School of the Americas, www.bsa-edu.org ). Hij is te bereiken via tpsi@live.com . Nadere informatie omtrent dit onderwerp kunt u vinden door op deze links te clicken: Zijn interview in Fortune Magazine: http://bit.ly/bUWQQd Zijn interviews in BusinessWeek: http://bit.ly/19foBq , http://bit.ly/OAUG2 Zijn nieuwe boeken: http://bit.ly/2EIQS6 , http://bit.ly/rT6wU , http://bit.ly/1bG4I7 , http://bit.ly/19AlCN , http://bit.ly/9MJRY : His forthcoming talk on Authentic Personal Branding at Harvard Business School http://bit.ly/w0VvVz en  Personal Leadership Branding at MIT SLOAN: http://bit.ly/ccIlwy

Join the Personal Branding Suriname group on LinkedIn http://linkd.in/GT9KmT

Dit bericht is afkomstig van GFC Nieuws. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.