Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Bustarieven

Bustarieven

TRANSPORT WORDT STEEDS duurder in Suriname. Was het eerst zo dat de prijzen voor benzine steeds hoger werden, nu zijn ook de tarieven voor het openbaar vervoer enorm gestegen. Suriname gaat door moeilijke tijden, zoveel is duidelijk. Vandaar dat verhogingen die doorgevoerd worden goed gepland en goed gecommuniceerd moeten worden. Zoals het er maandag aantoe ging met de verhoogde bustarieven is een goed voorbeeld van hoe het niet moet.

De minister van Transport, Communicatie en Toerisme (TCT) Albert Jubithana heeft lange tijd volgehouden dat de bustarieven niet verhoogd zouden worden. Dat leek niet lang houdbaar, maar mensen klampten zich vast aan de hoop dat het nog even zou duren. Maar met de eerste uitbetalingen van de SRD 1.800 sociale steun was het eigenlijk voorspelbaar dat de tarieven omhoog zouden gaan. Volgens de regering zitten in die SRD 1.800 namelijk brandstof, elektriciteit, water, gas, basisvoeding, transport en medicamenten.

Begrijpelijk dat dus de onderhandelingen om te komen tot een nieuw tarief voor de bussen aan de gang waren. Wat echter onbegrijpelijk is, is dat de PLO eigendunkelijk besloot om de tarieven alvast te hanteren omdat de lijst met nieuwe prijzen al uitgelekt was. Er bestaat geen logisch verband tussen het uitlekken van de tarieven en het alvast verhogen van de tarieven.

Daarnaast is het nu net de tweede week van de maand en het betreft een significante verhoging van SRD 8,50 naar SRD 12,50 voor een stadsrit. Wie van de bus afhankelijk is, zal bijna vijftig procent meer moeten neertellen en dat gaan niemand in de koude kleren zitten in deze tijd van economische malaise.

Het was ook opvallend stil op straat maandag. Enkele mensen gingen niet naar het werk en hun kinderen gingen niet naar school. Een kwalijke zaak in een Suriname waar productie en kennis noodzaak zijn. De minister die boos was op de lijnbushouders heeft gedreigd de vergunningen af te pakken van de bushouders die zonder toestemming van de regering verhogen. PLO toont daartegenover een hoeveelheid testosteron door te zeggen dat ze dus bussen binnenhouden. De grote verliezer zou daarbij weer het volk zijn. Gelukkig is dat afgewenteld.

Wat duidelijk is, is dat de gesprekken reiken tot het marginaal denkvermogen van partijen. Het lijkt alsof al die reizen naar het buitenland voor geen meter hebben gezorgd voor verbreding van visie van het ministerie van TCT. Want waarom is voor de zoveelste keer het ‘ordeningsspook’ niet ontwaakt? Er zijn namelijk ook manieren om de bussen meer te laten verdienen zonder dat de tarieven direct verhoogd hoeven te worden.

Het ordenen en intrekken van overtollige vergunningen is daar een van. Daarnaast nieuwe routes ontwikkelen, een systeem van een strippenkaart en ook pendelbussen instellen die zouden maken dat bussen van de districten aan de rand van de stad hun eindhalte hebben en ze daardoor niet perse in de drukke binnenstad hoeven te zijn.

Met een beetje creativiteit zou de burger echt geholpen zijn in plaats van nu weer de gebeten hond. ‘Weer’ omdat met die SRD 1.800 al vaststaat dat er niet veel zal overblijven na het afschaffen van alle subsidies. Moge de Almachtige ons bijstaan in dat geval, want het komt er zeker aan.