Afvallen, met name rond het middel, zorgt ervoor dat je beter gaat slapen. Als je te zwaar blijft, houd je daarmee juist je slaapproblemen in stand.

Dat blijkt uit een onderzoek van Johns Hopkins University.

Aan het onderzoek namen 77 mensen deel met diabetes 2 of prediabetes, een voorstadium van diabetes. Bovendien hadden zij allemaal overgewicht of obesitas.

De deelnemers vulden vragenlijsten waarmee vastgesteld kon worden of ze leden aan slaapproblemen, zoals apneu, slapeloosheid, slecht slapen, vermoeidheid overdag en overmatig slapen. Daarnaast werd hun BMI en buikvet gemeten.

De proefpersonen werden willekeurig in twee groepen ingedeeld. De ene groep volgde een dieet, de andere groep volgde hetzelfde dieet en ging daarnaast onder begeleiding sporten. In beide groepen vielen de proefpersonen gemiddeld bijna 7 kilogram af.

Ze raakten ook ongeveer evenveel buikvet kwijt, wat gemeten werd met behulp van MRI. Hun slaapproblemen verbeterden met zo’n 20 procent.

“We ontdekten dat een verbetering van de slaapkwaliteit sterk verband hield met gewichtsverlies, in het bijzonder met het verlies van buikvet. Dit gold voor deelnemers van alle leeftijden en bij mannen en vrouwen, ongeacht of ze afvielen door een dieet of door een combinatie van een dieet en beweging”, zegt Kerry Stewart.

(nu.nl)

Dit bericht is afkomstig van GFC Nieuws. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.