Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Boeing moet diep in de buidel tasten: klanten eisen schadevergoeding omdat zij rampvliegtuig niet kunnen inzetten

Boeing moet diep in de buidel tasten: klanten eisen schadevergoeding omdat zij rampvliegtuig niet kunnen inzetten

Redactie GFC Nieuws — Een groot en groeiend aantal vliegmaatschappijen houdt hun Boeing 737 Max8 aan de grond. Er bestaat een ernstig vermoeden dat er een belangrijke fout in het ontwerp van het toestel is. Twee van deze gloednieuwe vliegtuigen stortten binnen ruim vier maanden na elkaar neer. De maatschappijen eisen nu schadevergoeding van vliegtuigbouwer Boeing voor elke dag dat zij niet kunnen vliegen.

In de hele Europese Unie mogen de 737 Max8 en Max9 niet binnen het Europese luchtruim vliegen. Boeings van de reisorganisatie TUI die onderweg waren naar Nederland, moesten daarom dinsdagavond uitwijken andere luchthavens.

“Het ligt voor de hand dat we de kosten van het nieuwe vliegtuig dat we tijdelijk moeten parkeren, niet zullen nemen” zei Bjørn Kjos, de CEO van Norwegian Air, in een opgenomen bericht aan klanten. “We zullen deze rekening sturen naar degenen die dit vliegtuig produceren.”

Norwegian, dat 18 Max8-toestellen bezit, was de eerste carrier die publiekelijk aankondigde Boeing financieel te zullen aanspreken.

Andere maatschappijen volgden snel en eisen ook compensatie voor de enorme verliezen die zij lijden. Boeing moest in 2013 ook al schadevergoeding betalen aan een onbekend aantal maatschappijen. Die moesten toen hun toestellen drie maanden aan de grond houden omdat de accu’s spontaan in brand vlogen.

Het bericht Boeing moet diep in de buidel tasten: klanten eisen schadevergoeding omdat zij rampvliegtuig niet kunnen inzetten verscheen eerst op GFC Nieuws.