Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Arbeidsmobilisatie versus arbeidsmarkt

Arbeidsmobilisatie versus arbeidsmarkt

Om elk individu een toekomstperspectief te bieden kan de overheid faciliteren, maar niet op de stoel gaan zitten van de ondernemer. Alleen daarom is het noodzakelijk dat een dusdanige werkwijze wordt gehanteerd dat marktwerking leidt tot arbeidsmobilisatie. Uitgangspunten voor dit beleid dienen gericht te zijn op de omgeving waar het individu haar sociale relatie heeft.
Door het creëren van een toekomstige en wenselijke situatie kan worden gereflecteerd naar de huidige arbeidsmarktsituatie. In dit kader is de infrastructuur en een netwerk van verschillende vormen van transport noodzakelijk dat afgestemd is op de behoefte. Zo is het verwachtbaar dat watermanagement een meer belangrijke rol zal spelen dan nu het geval is. Niet alleen voor snelle afvoer bij extreme regenval, maar ook als een vorm van transport.
Tegenwoordig wordt te veel geconcentreerd op het vervoer (transport) via het wegennet. Terwijl van oudsher kernen zich hebben ontwikkeld langs waterwegen die tevens als transport dienden door gebruik van boten. In Suriname zijn er waterwegen, echter wordt dit nog niet op de juiste wijze gebruikt.
Het gevolg is dat er fileproblemen ontstaan en een hoge tol wordt betaald voor de aanleg van het wegennet en het onderhoud daarvan. Vast staat dat arbeidsmobilisatie pas goed op gang kan worden gebracht als de bereikbaarheid van de arbeidsmarkt hieraan wordt gekoppeld. In het bijzonder landbouwproducten, aan- en afvoer, vereisen dat in bulk en op een snelle wijze distributie plaatsvindt.
Het is dan ook raadzaam om werkgelegenheid niet in een bepaald gebied of sector te concentreren, maar verspreid over het gehele land. Daarnaast dient het openbaar vervoer niet alleen afhankelijk te zijn van het wegennet, maar dienen er ook mogelijkheden worden gecreëerd om waterwegen te gebruiken als middel voor transport.
Dit is niet alleen bevorderend voor de werkgelegenheid, maar ook beter voor het milieu aangezien er per schip meer kan worden getransporteerd dan met een vrachtwagen. Ook zijn de onderhoudskosten vele malen lager dan die van het wegennet. Een bijkomend voordeel bijvoorbeeld voor het creëren van werkgelegenheid is watertoerisme door rondvaart.
Robbie Mohansingh