Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » ADHD-medicatie verbetert schoolprestaties niet of nauwelijks

ADHD-medicatie verbetert schoolprestaties niet of nauwelijks

Medicatie voor kinderen met ADHD heeft een positieve invloed op het gedrag maar niet of nauwelijks op de schoolprestaties. Dat blijkt uit onderzoek aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Zij adviseert daarom behandelaren om medicatie niet voor te schrijven met als doel schoolprestaties te verbeteren. De landelijke netwerkorganisatie voor professionals in de kinder- en jeugdpsychiatrie heeft haar informatievoorziening voor ouders, leerkrachten en behandelaars aangepast op basis van de resultaten van haar onderzoek.

Zeventig procent van de kinderen met ADHD heeft baat bij medicatie wanneer het gaat om het verminderen van bekende klachten als aandachtsproblemen, hyperactiviteit en impulsiviteit. Methylfenidaat – de werkzame stof in medicijnen zoals Ritalin of Concerta – zorgt ervoor dat de productiviteit van rekenen met 8 procent toeneemt en de nauwkeurigheid van het rekenen met 3 procent. Het leidt niet tot verbeteringen in de nauwkeurigheid van het lezen. De verbeteringen in schoolprestaties zijn klein vergeleken met verbeteringen in het gedrag.