Dit is een bericht van GFC Nieuws

GFC NIEUWSREDACTIE- De Nederlandse ambassade in Suriname bevestigt dat er veel vragen en klachten over de wachttijden voor het aanvragen van een Schengenvisum binnenkomen.

De wachttijden zijn de afgelopen tijd inderdaad aanzienlijk opgelopen.

Alle visumaanvragen die wereldwijd worden ingediend (in Suriname bij VFS Global) worden naar het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag gestuurd om te worden beoordeeld.

Op dit moment lukt het de afdeling van het ministerie die de aanvragen beoordeelt niet om genoeg capaciteit in te zetten om aan de wereldwijde vraag te kunnen voldoen. Dat komt onder andere door COVID-maatregelen in Nederland, maar ook doordat het beoordelen van een aanvraag nu meer tijd kost dan vóór COVID.

De Europese Unie heeft namelijk nog steeds een inreisverbod. Dit betekent dat voor alle visumaanvragen individueel moet worden bepaald of zij vallen binnen een uitzonderingscategorie van dit verbod.

Er wordt hard gewerkt aan een oplossing, o.a. door technische aanpassingen en de inzet van extra personeel.
“Gelukkig zien we langzaam maar zeker verbetering ontstaan, maar helaas is dit probleem niet van de ene op de andere dag volledig op te lossen. Daarom bestaan in veel landen – en zeker ook in Suriname – nog steeds lange wachttijden bij de externe dienstverleners zoals VFS Global, die de visumaanvragen innemen. Uiteraard hopen we, met u, dat de wachttijden snel kunnen worden teruggebracht naar een aanvaardbaar niveau,” aldus de ambassade.

Overigens geldt nog steeds dat mensen die zeer urgent naar Nederland moeten, bijvoorbeeld voor urgente medische behandeling of een overlijdensgeval van een eerste- of tweedegraads familielid in Nederland, wel op korte termijn een afspraak kunnen krijgen.

Hiervoor kunnen zij zich met duidelijke uitleg en onderbouwing van hun situatie per e-mail melden bij VFS Global.

Dit is een bericht van GFC Nieuws

Dit bericht is afkomstig van GFC Nieuws. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.