GFC NIEUWS- Een familie van negen personen is gestorven na het eten van een zelfgemaakte noedelschotel met maïsmeel, die een jaar lang was ingevroren.

De familie in de stad Jixi, in de provincie Heilongjiang in het noordoosten van China, had tijdens een bijeenkomst van 12 mensen op 5 oktober een populaire lokale delicatesse gegeten die bekend staat als Suantangzi – een soort dikke noedelsoep.

Drie jongere familieleden weigerden het gerecht te proberen vanwege de vreemde smaak. De negen die de noedels wel aten, werden enkele uren later echter ziek, met acht bevestigde doden op 11 oktober.

Een 47-jarige vrouw met de achternaam Li kreeg een behandeling in het ziekenhuis, maar stierf op maandag zei haar zoon.

De plaatselijke autoriteiten zeggen dat de noedelschotel bedorven was door zo lang te zijn ingevroren. Een hoge concentratie van het bongkrekzuur – een ademhalingstoxine werd in de schotel ontdekt. De Gezondheidscommissie van de provincie Heilongjiang zei dat het ook in het maagvocht van de volwassenen hadden gevonden.

Gao Fei, directeur van de voedselveiligheid in het Heilongjiang Centrum voor Ziektebestrijding en -preventie, zei dat de resultaten vaak fataal kunnen zijn. “Het kan ernstige schade veroorzaken aan vele menselijke organen, waaronder de lever, de nieren, het hart en de hersenen,” vertelde Gao.

Zelfs bij grondig koken kan het zuur niet worden verwijderd. Een patiënt krijgt eerst buikpijn, begint te zweten, voelt zich zwak en belandt uiteindelijk in een coma. Binnen een tijdsbestek van 24 uur kan men sterven.

Het bericht 9 gezinsleden sterven na consumptie ingevroren noedelschotel van een jaar oud verscheen eerst op GFC Nieuws.

Dit bericht is afkomstig van GFC Nieuws. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.