Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » 10 jaar Kroeshaar.com

10 jaar Kroeshaar.com

De website die tien jaar geleden begonnen is als forum voor mensen met kroeshaar, is uitgegroeid tot een begrip in de Nederlandse, Surinaamse en zelfs Amerikaanse samenleving.

Behalve portretten van vooraanstaande “Kroesedes”, haarverhalen en prachtig nieuwe kapsels, biedt Kroeshaar.com advies en is er een webshop met speciaal producten voor etnisch haar.

Achter dit toonaangevend sociaal netwerk met totaal meer dan 30.000 abonnees, staat een vrouw met visie.

Achtergrond

Als Sociaal Entrepreneur die zelf te maken heeft gehad met haaruitval als gevolg van het gebruik van ontkroezings middelen, is Mireille Liong-A-Kong de site begonnen begonnen nog voor de uitgave van haar eerste boek “Kroeshaar, Wat je moet weten en meer.” Met het streven de aandoening die disproportioneel veel voorkomt bij Zwarte vrouwen aan te kaarten, heeft ze doelbewust besloten kroeshaar.com te gebruiken, om de verzorging en de bijzondere schoonheid van het relatief onbekende haartype te belichten.

Voor de Internet pionier met een universitaire graad in Informatie System, was het bouwen van een website geen probleem. Ook haar ervaring als Professional Services consultant voor een Amerikaanse startup kwam goed van pas, maar zelfs voor een vrouw uit de IT was het niet altijd even makkelijk.

Vrouw, bedrijf en Nieuwe Technologie

Naast kroeshaar.com ontwikkelde ze namelijk ook de Amerikaanse versie going-natural.com en de tijd dat groeiende websites tegen technische beperkingen aanliepen, werd algauw gevolgd door een periode waar het onmogelijk leek alle nieuwe technologische ontwikkelingen op de voet te volgen.

“Het runnen van een bedrijf en het in de lucht houden van twee snel groeiende websites in verschillende talen, is zeker niet stress-vrij”, geeft Liong toe. Het is hard werken, maar ik heb passie voor wat ik doe en denk dat ik mezelf gelukkig mag prijzen, dat ik mijn achtergrond en werkervaring kan gebruiken, om sociaal maatschappelijke veranderingen te helpen initiëren.

Hoewel het bedrijf van Liong gestoeld is op nieuwe technologie, bestaat het uit meer dan het onderhouden van de bekende websites. Liong heeft behalve een unieke collectie van kroeshaar kapsels, die in verschillende galeries in New York te zien is geweest, ook een eigen productenlijn ontwikkeld die verkrijgbaar is via de kroeshaar.com webshop.

Kroeshaar in Amerika

In Amerika is de schrijfster het meest bekend om haar boek “Going Natural, How to Fall in Love with Nappy Hair”, waarvan er meer dan 10.000 exemplaren verkocht zijn en de reality web miss verkiezing getiteld “America’s Next Natural Model”, die haar bedrijf al meer dan vier jaar organiseert.

“Het is allemaal begonnen met kroeshaar.com”, zegt Liong. “Mede dankzij de Nederlandse en Surinaamse support heeft mijn bedrijf zich kunnen ontwikkelen tot wat er nu staat.”

Jubileum

Daarom is het in oktober dus feest voor deze kroesharige vrouw uit de IT en haar nog steeds groeiende achterban. Om een Decennium kroeshaar.com te vieren geeft de site vier weken lang gratis producten weg. Zoals het een Surinaams feest betaamt wordt iedereen, of je nu kroeshaar hebt of niet, uitgenodigd het heugelijke feit mee te vieren en een foto van zijn of haar beste kapsel op te laden. De mooiste origineelste kapsels krijgen gratis een verrassingspakket toegestuurd.


Posted

in

by